Diagnostiikkatuotteisiin ja diagnostiikan analyysijärjestelmiin keskittyvä bioteknologiayritys Biohit on saanut tuulta purjeisiin Helsingin pörssissä. Osake on vahvistunut viikossa peräti 42 prosenttia.
Kurssiraketoinnin taustalla on yhtiön keskiviikkona 8. tammikuuta julkistama lehdistötiedote, jossa yhtiö kertoi, että sen GastroPanel-testin hyväksyntä Britannian kansallisen terveyspalvelun (NHS) käyttöön etenee.
GastroPanel-testi on verikokeeseen perustuva diagnostinen testi, jonka tarkoituksena on arvioida mahalaukun terveyttä ja tunnistaa mahalaukun limakalvon vaurioihin liittyviä sairauksia. Testi mittaa erityisesti mahalaukun limakalvon toimintaan ja terveyteen liittyviä biomarkkereita, ja sen avulla voidaan arvioida riskiä erilaisten mahalaukun sairauksien esiintymiselle.
Brittiläisen yliopistollisen sairaalan toteuttama tutkimus vahvistaa GastroPanel-testin diagnostisen tarkkuuden.
Lontoossa sijaitseva Homertonin yliopistollinen sairaala mittasi kliinisellä tutkimuksella testin suorituskykyä mahasyövän esiastemuutosten tunnistamisessa ylävatsavaivoista kärsivillä potilailla. Tulokset vahvistavat GastroPanel-testin luotettavuuden mahasyövän riskin seulonnassa.
Verinäytteestä otettava testi seuloi yli 90 prosentin osuvuudella jatkotutkimuksia tarvitsevat korkean mahasyöpäriskin potilaat niistä, joiden mahalaukku on terve.
Homertonin yliopistollisen sairaalan tekemä GastroPanel-testin kliininen varmennustutkimus on ensimmäinen Iso-Britanniassa. Biohitin mukaan tutkimustulos on yhtiölle tärkeä läpimurto testin saamiseksi käyttöön Iso-Britannian kansallisessa terveyspalvelussa. Testin käyttö vähentäisi kalliiden ja potilaille kivuliaiden ruuansulatuskavan tähystystutkimusten tarvetta ja antaisi potilaalle alustavan diagnoosin nopeasti.
Biohit odottaa Gastropanel-testin hyväksyntää Britanniassa
Tällä hetkellä Iso-Britannian tähystystutkimukset ovat ylikuormittuneita ja niiden tarpeen ennustetaan kasvavan voimakkaasti seuraavien viiden vuoden aikana.
”GastroPanel-testi palvelee sekä potilaiden että terveydenhuollon organisaatioiden tarpeita. Mahasyövän riskitilojen nopea tunnistaminen on tärkeää ennaltaehkäisyn ja hoidon tehokkuuden kannalta. GastroPanel-testin avulla potilas saa tiedon tilanteestaan nopeasti, kivuttomasti ja testin kustannus on terveydenhuollolle huomattavasti tähystystutkimusta edullisempi. Toivomme GastroPanel-testin hyväksynnän etenevän nyt Britanniassa,” Biohitin toimitusjohtaja Jussi Hahtela sanoo.
Biohitin teknologiajohtaja Panu Hendolin on ilahtunut uuden kliinisen tutkimuksen valmistumisesta.
”Britannian gastroenterologian seura suosittelee mahalaukun syöpäriskipotilaiden seulontaa ei-invasiivisella testillä tähystystutkimuksen sijaan, ja tähän tarpeeseen GastroPanel-testi vastaa erinomaisesti. Homertonin sairaalassa toteutetussa tutkimuksessa oli mukana 324 potilasta ja sen tulokset ovat hyvin samankaltaisia muissa maissa aiemmin julkaistujen tutkimusten kanssa, joten testin tehokkuus on varmistettu useaan otteeseen. Tutkimuksen tulokset on hiljattain hyväksytty julkaistavaksi brittiläisessä lääketieteellisessä julkaisusarjassa BMJ Open Gastroenterology.”
Mitä Biohit tekee?
Biohit on keskittynyt maha-suolikanavan diagnostiikkatuotteisiin ja diagnostisiin analyysijärjestelmiin sekä terveyttä edistäviin valmisteisiin. Yhtiön keskeiset tuotteet ovat vuonna 2005 lanseerattu ylävatsavaivojen diagnostiikassa käytettävä terveystesti GastroPanel sekä syöpää aiheuttavaa asetaldehydia sitovat Acetium-valmisteet, jotka esiteltiin vuonna 2010.
Lisäksi Biohitin tuotevalikoima sisältää testejä, instrumentteja ja analyysijärjestelmiä laboratorioihin.
Tuotteiden myynti tapahtuu yhtiön tytäryhtiöiden ja maailmanlaajuisen jakelijaverkoston kautta.
Biohitin kohdemarkkinamme on yhtiön defensiivinen ja sillä on vahvat rakenteelliset kasvuajurit. Markkinamme kasvavat tasaisesti väestön ikääntymisen ja mahasyövän ja tulehdusten lisääntymisen sekä kasvavan diagnostiikan tarpeen vauhdittamana.
Maha-suolikanavan diagnostiikkamarkkinan odotetaan kasvavan 4,6 prosentin vuosivauhtia vuoteen 2030 saakka. Lisäksi maailmanlaajuinen tarve terveydenhuollon kustannussäästöihin tukee Biohitin tuotteiden kysyntää.
Panostuksia kasvuun
Biohitin liikevaihto kasvoi tammi-kesäkuussa 7,4 miljoonaan euroon vertailukauden 6,5 miljoonasta eurosta. Liikevoitto oli 1,3 miljoonaa euroa jääden hieman viime vuoden ensimmäisen puolikkaan 1,5 miljoonasta eurosta.
Jussi Hahtelan mukaan Biohit teki loppukeväästä tuoteparannuksen GastroPanel-pikatestiin, mikä regulaation mukaisine testauksineen aiheutti lyhyen myyntikatkon katsauskauden lopussa.
Myynnin kasvu syntyi ensimmäisellä vuosipuolikkaalla pitkälti sopimusvalmistajan tekemillä tuotteilla, joiden kannattavuus on omavalmisteisten tuotteiden kannattavuutta heikompi. Tämä selittää osin vertailukautta hieman pienempää liikevoittoprosenttia.
Biohit on panostanut kasvuun. Henkilöstön määrä on kasvanut 12 prosenttia edellisen vuoden kesäkuusta.
Yhtiö odottaa vuoden 2024 liikevaihdoksi 14,1–14,4 miljoonaa euroa, mikä tarkoittaa 7,8–10,1 prosentin kasvua edellisvuodesta.
Analyysitalo Inderes odottaa yhtiön liikevaihdon nousevan tänä vuonna 18 miljoonaan euroon. Liikevoiton Inderes odottaa kuitenkin jäävän 15 miljoonaan euroon, kun vuoden 2024 ennuste on 17 miljoonaa euroa.