Sirujätti Nvidian toimitusjohtaja Jensen Huang piti odotetun esityksensä maanantaina Consumer Electronics Show (CES) 2025 -tapahtumassa, jossa Huang oli tapahtuman pääpuhuja. Hän esitteli useita keskeisiä innovaatioita ja korosti Nvidian viimeaikaisia edistysaskeleita sekä suunnitelmia tulevalle vuodelle.
Huangin puhe osoitti, että Nvidia on nopeasti laajentamassa tekoälyyn keskittyvää liiketoimintaansa.
Huang esimerkiksi esitteli uuden kuluttajanäytönohjainten sarjan, joka on suunniteltu nopeuttamaan merkittävästi prosessointia esimerkiksi muun muassa pelaamisessa, tekoälylaskennassa tai graafisessa suunnittelussa. Yhtiö kertoo tämän uuden sirusarjan tarjoavan “häikäisevää visuaalista realismia ja ennennäkemättömiä suorituskykyparannuksia.”
Nvidian uusi sirusarja voi mullistaa peliteollisuuden auttamalla kehittäjiä luomaan realistisempia grafiikoita ja tarjoamalla lähes elokuvamaisen kokemuksen pelaajille. Sirujen hinta on kuitenkin melko korkea, vaihdellen 549 dollarista 1 999 dollariin. Ensimmäiset sirut saapuvat markkinoille myöhemmin tässä kuussa ja helmikuussa 2024.
Nvidia näkee kuitenkin tulevaisuutensa paljon laajempana kuin vain siruvalmistajana.
🚀 Jensen Huang just dropped a 90-minute masterclass at CES 2025.
— Yash Gawde (@bizibeast) January 7, 2025
From gaming to autonomous vehicles, robotics, and AI that acts, this keynote was PACKED with groundbreaking announcements.
Here’s everything NVIDIA unveiled and why it’s a game-changer. 👇 pic.twitter.com/eLihTwWVyu
Nvidia etenee robotiikassa
Tapahtumassa Huang toi esille myös yhtiön edistysaskeleet robotiikan ja teollisen tekoälyn saralla.
Nvidia esitteli Isaac GROOT Blueprint -ohjelmistonsa humanoidirobottien kouluttamiseen. Tämä ohjelmisto, joka on yhteensopiva Applen Vision Pro -kuulokkeiden kanssa, mahdollistaa kehittäjien suorittaa ja tallentaa tiettyjä liikkeitä, joita he haluavat opettaa robotille. Isaac GROOT Blueprint käsittelee nämä liikkeet ja synteettisesti luo niiden pohjalta laajan liikevalikoiman robotille.
Insinöörit joutuvat usein opettamaan humanoidiroboteille liikkumista suorittamalla toistuvia liikkeitä, joita robotti voi seurata ja ymmärtää itse. Tämä on yleensä aikaa vievä prosessi, mutta Nvidian mukaan Isaac GROOT Blueprintin avulla kehittäjät voivat merkittävästi lyhentää aikaa, joka tarvitaan tulevien humanoidirobottijärjestelmien luomiseen.
Nvidia edistyy myös fyysisen tekoälyn ja robotiikan alalla NVIDIA Cosmos -maailman mallialustan kautta.
Cosmos-alusta yhdistää generatiiviset tekoälymallit, jotka mahdollistavat robottien ympäristöjen analysoinnin, suunnittelun ja älykkäämpien päätösten tekemisen. Johtavat robotiikkayritykset, kuten Agile Robots, Waabi ja XPeng, ottavat Cosmosin käyttöön autonomisten järjestelmien voimanlähteeksi esimerkiksi logistiikassa, varastoinnissa ja liikenteessä.
Huangin mukaan tekoälyn seuraava vaihe on fyysinen, ja ala voi olla lähestymässä ”ChatGPT-hetkeä”, joka voi muuttaa koko toimialan.
Yhtiön Cosmos pyrkii tuomaan ennakoinnin ja multiversumisimulaation voiman tekoälymalleihin, mikä mahdollistaa niiden kyvyn simuloida kaikki mahdolliset tulevaisuudet ja mahdollisuudet valita optimaaliset toiminnot.
Cosmos-mallit ottavat syötteenä teksti-, kuva- tai videoaiheita ja luovat virtuaalisia maailman tiloja videoina, Huang selitti.
”Cosmosin tuotokset asettavat tärkeysjärjestykseen autonomisten ajoneuvojen ja robotiikan erityistarpeet, kuten todelliset ympäristöt, valaistuksen ja objektien pysyvyyden.”
Tämän uuden alustan avulla Nvidia voi nopeuttaa fyysisten tekoälyjärjestelmien kehitystä hyödyntämällä edistyneitä tekoälyn perustavamalleja (WFM). Lisäksi nämä mallit ovat avoimesti saatavilla fyysisen tekoälyn kehittäjäyhteisölle.
Nvidia mukaan autonomisen ajamisen kehitykseen
Nvidia esitteli CES-tapahtumassa myös uusimman Drive Hyperion -alustansa, joka perustuu uuteen Nvidia AGX Thor -järjestelmäpiiriin (SoC). Alusta yhdistää laitteiston, ohjelmiston ja generatiivisen tekoälyn mahdollisuudet tarjotakseen turvallisempia ja älykkäämpiä autonomisia ajoneuvoja.
Yhteistyöt Toyotan, Mercedes-Benzin, Volvon ja muiden autonvalmistajien kanssa korostavat Nvidian keskeistä roolia autoalan autonomiassa.
Maailman suurin autonvalmistaja Toyota rakentaa seuraavan sukupolven ajoneuvonsa Nvidia DRIVE AGX Orin -alustalle, hyödyntäen turvallisuussertifioitua DriveOS-käyttöjärjestelmää. Lisäksi Nvidia tekee yhteistyötä Hyundai Motor Groupin kanssa tekoälyn käyttöönotossa älykkäisiin ajoneuvojärjestelmiin ja valmistusprosesseihin.
Synteettisen datan luominen on keskeisessä roolissa Nvidian autonomisten ajoneuvojen strategiassa. Nvidia Omniversen ja Cosmosin avulla autonvalmistajat voivat simuloida miljardeja ajotilanteita, jotka tarjoavat laajat tietoaineistot turvallisten ja luotettavien itseajavien järjestelmien kehittämiseksi. Nämä teknologiat vähentävät riippuvuutta todellisessa maailmassa kerätystä datasta, mikä nopeuttaa merkittävästi autonomisten ajoneuvojen kehitystä.
”Autonomisten ajoneuvojen vallankumous on täällä. Autonomisten ajoneuvojen rakentaminen, kuten kaikkien robottien, vaatii kolme tietokonetta: Nvidia DGX tekoälymallien kouluttamiseen, Omniverse testiajoon ja synteettisen datan luomiseen sekä Drive AGX:n, supertietokoneen autoon”, Huang kertoi CES-tapahtumassa.
”Aivan kuten tietokonegrafiikka mullistui uskomattomalla vauhdilla, tulet näkemään autonomisten ajoneuvojen kehityksen nopeutuvan valtavasti seuraavien vuosien aikana,” Huang lisäsi.