Marimekko aikoo seuraavalla strategiakaudellaan 2023–2027 keskittyä skaalaamaan liiketoimintaansa ja kasvua erityisesti kansainvälisillä markkinoilla.
Nykyisen strategiakauden aikana 2018–2022 Marimekon tavoitteena on ollut saavuttaa selvästi aiempaa vahvempi kannattava kasvu puhuttelemalla entistä laajempaa asiakaskuntaa. Yhtiön liikevaihto ja kannattavuus ovat kehittyneet vahvasti vuodesta toiseen.
Koronapandemian aiheuttamasta haastavasta toimintaympäristöstä huolimatta vuosi 2021 oli Marimekolle ennätysvuosi, ja yhtiö ylitti taloudelliset tavoitteensa. Avaintekijöitä vahvan kehityksen taustalla ovat olleet pitkäjänteiset panostukset brändin ja lifestyle-mallistojen modernisoimiseksi, digitaalisen liiketoiminnan ja monikanavaisen asiakaskokemuksen vahvistaminen, kansainvälisen bränditunnettuuden kasvattaminen sekä ketterämpien toimintatapojen omaksuminen.
”Erinomaiset taloudelliset tuloksemme osoittavat, että kasvustrategiamme toimii. Tuloksemme ja ympäri maailmaa kasvanut kiinnostus Marimekkoa kohtaan kertovat myös niistä ainutlaatuisista kansainvälisen kasvun mahdollisuuksista, joita megatrendit, kuten digitalisaatio ja kuluttajien arvomaailman muutos, yhtiöllemme avaavat. Tämän vuoksi uusi strategiakautemme tulee keskittymään Marimekko-ilmiön ja liiketoimintamme skaalaamiseen hyväksi havaittua menestysreseptiämme edelleen kehittämällä ja vahvistamalla”, sanoo Marimekon toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko.
Viisi strategista menestystekijää liiketoiminnan skaalaamiseksi
Marimekko on määritellyt viisi strategista menestystekijää, joihin keskittymällä yhtiö aikoo skaalata kasvuaan seuraavan strategiakauden aikana.
Marimekko haluaa olla eturintamassa kehittämässä yhä vastuullisempia tuotteita ja toimintatapoja ja uskoo, että vastuullisuus myös avaa uusia arvoa luovia liiketoimintamahdollisuuksia.
Marimekko jatkaa terävöitetyn luovan vision vahvistamista laajemman globaalin asiakaskunnan puhuttelemiseksi muoti Marimekko-lifestylen viestinnällisenä keihäänkärkenä. Tämä tarkoittaa muun muassa mallistojen modulaarisuuden kehittämistä palvelemaan yhä paremmin markkina- ja kanavakohtaisia asiakastarpeita sekä vastuullisuuden entistäkin vahvempaa integroimista design-periaatteisiin.
Yhtiön tavoitteena on myös kasvun kiihdyttäminen Aasiassa.
Pohjois-Eurooppa, Pohjois-Amerikka ja Aasian-Tyynenmeren alue ovat edelleen Marimekon päämarkkina-alueita samalla, kun kansainvälisen kasvun tärkeimpänä maantieteellisenä alueena Marimekko keskittyy Aasiaan. Marimekko lähestyy markkina-alueita suurimpien kaupunkien kautta ja keskittyy sekä kasvamaan olemassa olevilla markkinoilla että pidemmällä aikavälillä tarkastelemaan uusien markkinoiden avaamista Aasiassa.
Yhtiön viestintä pohjaa Marimekon arvopohjaiseen, uniikkiin bränditarinaan, jonka keskiössä ovat optimismi ja kuviosuunnittelu.
Marimekon tavoitteena on myös arvoketjun digitalisointi monikanavaisen kasvun sekä tehokkuuden vauhdittamiseksi.
Marimekko työskentelee aktiivisesti eri tavoin kiihdyttääkseen yhtiön laajempaa digitalisaatiota, sillä uudet teknologiat ja data tuovat kiinnostavia mahdollisuuksia, jotka hyödyttävät yhtiön koko arvoketjua ja asiakaskokemuksen saumattomuutta.
Kovemmat kasvu- ja tulostavoitteet
Yhtiö seuraa tarkasti erityisesti yleisen taloudellisen tilanteen, kuluttajien luottamuksen ja ostovoiman kehittymistä̈ ja sopeuttaa toimintaansa ja suunnitelmiaan olosuhteiden mukaan.
Marimekon hallitus on päättänyt myös yhtiön uusista pitkän aikavälin taloudellisista tavoitteista nostaen tavoitteita liikevaihdon kehittymiselle ja vertailukelpoiselle liikevoittomarginaalille.
Uusissa pitkän aikavälin tavoitteissaan Marimekko tavoittelee liikevaihdon 15 prosentin vuosittaista kasvua, 20 prosentin liikevoittomarginaalia ja vuoden lopun nettovelka/käyttökate-suhdelukua 2. Lisäksi Marimekon tavoitteena on jakaa osinkoa vuosittain, osinko osakekohtaisesta tuloksesta on vähintään 50 prosenttia.
Aiemmin liikevaihdon kasvutavoite oli yli 10 prosenttia, liikevoittomarginaalin tavoite oli 15 prosenttia ja vuoden vuoden lopun nettovelka/käyttökate-suhdeluku oli korkeintaan 2. Osinkotavoitteena oli sama kuin uudessakin tavoitteessa.
Aiemmat taloudelliset tavoitteet asetettiin marraskuussa 2018 ja yhtiö ylitti ne vuoden 2021 lopussa.