Samsung on kirimässä iPad-tabletin etumatkaa kiinni.
Apple on yhä suurin 36 prosentin markkinaosuudellaan, mutta eteläkorealainen Samsung on saavuttanut lyhyessä ajassa jo 19 prosentin osuuteen, arvioi markkinatutkimusyhtiö Gartner. Suomessa asiasta kertoi Tekniikka ja Talous.
Applen iPad-tablettien myynti kasvoi viime vuonna noin 14 prosenttia 70 miljoonaan, mikä on nopeasti kasvavilla tablettimarkkinoilla melko vaisu tulos. Samsungin Galaxy-tablettien myynti nimittäin yli nelinkertaistui reiluun 37 miljoonaan laitteeseen.
Kolmanneksi suurin tablettivalmistaja on taiwanilainen Asus, joka ylsi noin 11 miljoonaan laitteeseen ja 5,6 prosentin markkinaosuuteen.
Käyttöjärjestelmistä Googlen Android-alusta on ylivoimainen markkinajohtaja tablettimarkkinoilla. Noin 62 prosenttia kaikista tableteista hyödynsi Android-käyttöjärjestelmää. Gartnerin mukaan Androidin etuna on laaja kirjo eri hintaluokan laitteita.