Tesla julkaisi torstaina vuoden 2024 neljännen neljänneksen autojensa tuotanto- ja toimitusraporttinsa. Yhtiö toimitti yhteensä 495 570 autoa ja tuotti 459 445 autoa. Toimituslukemat kohentuivat hieman viime vuoden viimeisistä lukemista, jolloin yhtiö ilmoitti toimittaneensa 484 507 ajoneuvoa. Neljännellä vuosineljänneksellä yhtiö myi enemmän sähköautoja kuin koskaan aiemmin.
Teslan ajoneuvomyynti laski vuonna 2024 ensimmäistä kertaa yli vuosikymmeneen, 1,79 miljoonaan autoon, vaikka yhtiö saavutti ennätyksellisen viimeisen neljänneksen. Elon Muskin autoyhtiö onnistui kuitenkin säilyttämään nipinnapin etumatkansa kiinalaiseen kilpailijaansa BYD:iin nähden, joka toimitti viime vuonna 1,76 miljoonaa sähköautoa.
Toimitusmäärät jäivät silti odotuksista. Analyytikoiden konsensusennuste povasi Teslan neljännen vuosineljänneksen toimitusmääräksi kuitenkin 504 770 ajoneuvoa.
Teslan myynti romahti Euroopassa jyrkästi vuoden viimeisellä neljänneksellä. Teslan rekisteröinnit Euroopassa laskivat 18 786 autoon marraskuussa edellisvuoden noin 31 810 autosta.
Kiinassa marraskuuhun mennessä Model Y:n myynti kasvoi yli viisi prosenttia, mutta Kiinan sähköautomarkkinat kasvoivat samalla ajanjaksolla kahdeksan prosenttia.
Toimitusmäärät olivat markkinoille pettymys ja Tesla osake pakitti torstaina 6,1 prosenttia.
Erityisesti kiinalaisvalmistajat ovat Teslan uhka
Tesla on vastannut hidastuvaan kysyntään laskemalla ajoneuvojensa hintoja sekä Kiinassa että Yhdysvalloissa.
Yhtiöllä on etunaan suurempi kannattavuus kuin perinteisillä autonvalmistajilla, jotka yhä tekevät tappiota sähköautojen myynnissä pyrkiessään kasvattamaan myyntivolyymiä ja vähentämään kustannuksia. Teslan strategiset investoinnit tuotantokapasiteetin laajentamiseen, kuten Giga Shanghai ja Giga Berliini, ovat mahdollistaneet nopeamman toimituksen asiakkaille ja pienentäneet logistiikkakustannuksia. Tämä on myös auttanut Teslaa vastaamaan kasvavaan kysyntään.
Sähköautojen myynti kasvaa kuitenkin edelleen sekä Yhdysvalloissa että maailmanlaajuisesti, vaikkakin hitaammin kuin aiemmin.
Autoteollisuuden tutkimusryhmä AutoForecast Solutionsin varatoimitusjohtaja Sam Fiorani arvelee uutistoimisto CNBC:lle sähköpostitse, että Muskin osallistuminen politiikkaan on saattanut ”viedä hänen huomionsa pois ydinliiketoiminnoistaan”. Hänen mukaansa sijoittajien tai sähköautojen ostajien suhtautuminen asiaan ei kuitenkaan heijastu Teslan lukuihin ennen vuoden ensimmäistä neljännestä.
Tesla oli pitkään yksi harvoista sähköautoja massatuotantona valmistavista autonvalmistajista. Sähköautomarkkinoiden kilpailutilanne on kuitenkin muuttumassa vauhdilla.
Nyt yhtiö kohtaa kovaa kilpailua muilta amerikkalaisilta autovalmistajilta, kuten General Motorsilta, Fordilta ja Rivianilta. Kiinalaisista sähköautovalmistajista kovimman haasteen Teslalle tarjoaa BYD. Koreassa sähköautomarkkinoille rynnii Hyundai ja Euroopassa autojätit BMW ja Volkswagen.
InsideEVs-sivuston päätoimittaja Patrick George kertoo puolestaan CNBC:lle, että hänen mielestään Tesla tekee edelleen monia asioita paremmin kuin muut sähköautovalmistajat, erityisesti latausverkostonsa osalta. Hänen mukaansa Teslan suurin operatiivinen haaste viimeisellä neljänneksellä oli kuitenkin ”autoyhtiön perustyön hoitaminen”.
Georgen mukaan Tesla on tehnyt virheen, kun se ei tuonut markkinoille edullisempia sähköautoja vuonna 2024. Lisäksi yhtiön uudet Cybertruck-ajoneuvot ”kasaantuvat käytettyjen autojen pihoille”. Kulmikas ja teräksinen Cybertruck ei ole mikään kansanauto, sillä sen myyntihinta alkaa Yhdysvalloissa noin 80 000 dollarista.
Samaan aikaan BYD ja muut kiinalaiset brändit kasvoivat huomattavasti nopeammin kuin Tesla. BYD perustaa tehtaita myös Kiinan ulkopuolelle ja vie tuotteitaan laajasti.
Pohjois-Amerikassa Tesla on säilyttänyt johtavan asemansa. Yhtiö tarjosi useita kannustimia ja hinnanalennuksia, jopa suosituimmasta Model Y -maasturistaan, vuoden viimeisellä neljänneksellä myynnin lisäämiseksi.
Edullisempia Tesloja markkinoille vuonna 2025
Vuotta 2025 koskevat näkymät huomioiden Musk sanoi lokakuussa pidetyssä tulospuhelussa, että Tesla odottaa tarjoavansa edullisempia ja autonomisia ajoneuvoja vuonna 2025, mikä voisi johtaa 20–30 prosentin kasvuun verrattuna vuoteen 2024.
Tesla kertoi useita positiivisia julkistuksia kolmannen vuosineljänneksen raportissaan. Yhtiö tulos oli parempi ja marginaalit paranivat, kasvunäkymät paranivat, sähköautot päivittyivät halvemmilla malleilla ja robottitaxit otettiin käyttöön.
Musk on yrittänyt jo pitkään vakuuttaa sijoittajat siitä, että hänen yrityksensä on jatkossa yhä enemmän tekoälyä ja robotiikkaa. Hän haluaa ohjata Teslan pois sen ydinliiketoiminnasta eli sähköautojen valmistuksesta ja myynnistä kohti robottia ja tekoälyä tuottavaa liiketoimintaa.
Miksei Tesla tee farmarikorista?