Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Seuraa Somessa

Tallinkin matkustajamäärät jatkavat laskuaan – säilyykö jättiosinko?

Tallink on hyvä osingonmaksaja. Kysymysmerkki osinkosijoittajalle on kuitenkin varustamon liikennemäärien lasku.
Tallink Isabelle laiva meriliikenne Tallink Isabelle laiva meriliikenne
Kuva: Tallink Silja

Tallink Grupp julkaisi perjantaina vuoden 2024 neljännen vuosineljänneksen ja joulukuun matkustaja- ja rahtitilastot ja vuoden 2024 kuljetettujen matkustaja-, ajoneuvo- ja rahtiyksiköiden kokonaismäärät.

Vuoden 2024 aikana Tallink Grupp kuljetti kaikilla yhtiön reiteillä yhteensä 5 580 016 matkustajaa, mikä on 2,2 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2023.

Lasku oli voimakkainta Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä. Matkustajamäärät kasvoivat Suomi-Viro-reitillä 2,5 prosenttia ja Viro-Ruotsi-reitillä 8,0 prosenttia verrattuna vuoteen 2023, mutta laskivat Suomi-Ruotsi-reiteillä 15,4 prosenttia.

Vuonna 2024 kuljetettujen ajoneuvojen määrä väheni 7,5 prosenttia edellisvuodesta ja kaikkiaan yhtiön reiteillä kuljetettiin 777 592 ajoneuvoa. Ajoneuvojen määrä kasvoi Viro–Ruotsi-reiteillä 8,8 prosenttia vuoteen 2023 verrattuna, mutta laski Suomi-Viro-reitillä 6,6 prosenttia ja Suomi–Ruotsi-reiteillä 21,2 prosenttia.

Myös loppuvuosi meni heikommin kuin vertailukaudella vuonna 2023.

Varustamo kuljetti joulukuussa 6,2 prosenttia vähemmän matkustajia kuin vuoden 2023 joulukuussa, ja viime vuoden viimeisellä neljänneksellä Tallink kuljetti 2,2 prosenttia vähemmän kuin edeltävän vuoden vastaavana ajankohtana.

Tallinkin mukaan rahtikuljetuksiin vaikuttivat edelleen taloudellisen toimintaympäristön paineet, ja yhtiön kaikilla reiteillä kuljettamien rahtiyksiköiden määrä väheni 6,4 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Vuoden 2024 aikana yhtiön laivoilla kuljetettiin yhteensä 303 234 rahtiyksikköä.

Rahtiyksiköiden määrä kasvoi vuoden aikana Suomi–Ruotsi-reiteillä 3,4 prosenttia, mutta laski Suomi-Viro-reitillä 5,1 prosenttia ja Viro–Ruotsi-reiteillä 19,6 prosenttia.

”Kun otetaan huomioon yleinen taloudellinen ilmapiiri vuonna 2024, varustamoalan toimintaan vaikuttaneet EU:n lisävaatimukset ja -verot sekä matala kuluttajaluottamus kaikilla keskeisillä markkinoillamme, vuosi oli lopulta tyydyttävä”, kommentoi Tallink Gruppin toimitusjohtaja Paavo Nõgene.

Nõgenen mukaan uusi vuosi antaa maltillista toivoa talouden elpymisestä, mikä voisi tukea myös kaupan elpymistä.

”Pidämme osan laivoistamme vuokrattuna, kunnes kotimarkkinamme ovat täysin toipuneet kriiseistä”, toimitusjohtaja kertoo.

Varustamon liikevaihto laski vuoden 2024 kolmannella neljänneksellä 3,7 prosenttia vertailukaudesta 232 miljoonaan euroon. Kolmannen neljänneksen tulos ennen korkoja, veroja ja poistoja oli 68,4 miljoonaa euroa, mikä on 16,7 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin.

”Olosuhteet ja markkinatilanne huomioiden kolmannen neljänneksen tulos osoittautui melko vahvaksi. Kun otamme huomioon vallitsevan taloustilanteen, matalan kuluttajaluottamuksen ja sen tosiasian, että kaksi laivoistamme seisoo satamassa odottamassa työllistymistä, uskon, että tämän vuosineljänneksen tulos on luottamusta herättävä”, toimitusjohtaja Paavo Nõgene kertoi tulosraportin yhteydessä.

Vuonna 2018 Tallink Grupp linjasi osinkopolitiikan, jonka mukaan osinkoa maksettaisiin vähintään 0,05 euroa osakkeelta, mikäli taloudellinen suorituskyky sen sallii.

Kuitenkin koronapandemian taloudellisten seurausten ja jatkuvien maailmanlaajuisten epävarmuustekijöiden vuoksi vuosina 2020-2023 pidetyt Tallinkin yhtiökokoukset päättivät olla maksamatta osinkoja tilikausilta 2020-2023.

Toimitusjohtaja Paavo Nõgene valaa uskoa osingoista kiinnostuneille sijoittajille.

”Sijoittajillemme haluamme jatkaa osinkojen maksamista ja pyrimme säilyttämään asemamme vakaana ja houkuttelevana osinkokohteena”, hän kertoo perjantain tiedotteessa.

Yhtiön nettotulos vuoden ensimmäisiltä yhdeksältä kuukaudelta oli 45,5 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin samalla ajanjaksolla oli 76,7 miljoonaa euroa.

Viime vuonna yhtiö maksoi heinäkuussa 0,06 euron osingon osakkeelta. Mikäli yhtiö maksaisi tänä vuonna osinkopolitiikkansa mukaisen, minimissään 0,05 euron osingon, nousisi osinkotuotto nykyisellä kurssinoteerauksella 8,6 prosenttiin.

Tämä toki edellyttää, että yhtiö on valmis jakamaan tuloksestaan suuremman osan kuin viime vuonna, sillä Tallinkin koko vuoden 2024 nettotulos tulee olemaan selvästi vuotta 2023 alhaisempi.

Tallinkin osake on laskenut vuodessa hieman alle 13 prosenttia.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Katso kommentit (1) Katso kommentit (1)
  1. Kyllä he ovat itse hoitanut laskuaan Ruotsi- Suomi reitillä.
    Finnlines on kyllä saanut minut sekä monet muut reitille.
    Heillä on aika iso laivasto joka on vanhanaikainen.
    Paitsi Tallinn/Helsinki reitillä.
    Hinta nopeus ja laivan siisteys.
    Vaikuttaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
krypto bitcoin petos sijoitusrikos

Kryptovaluuttojen ”sianteurastushuijaukset” lisääntyneet – asiantuntija: ongelmaan vaikea puuttua

Seuraava artikkeli

Vastuullinen yrittäjyys vuonna 2025