Kesko vastaa järeillä alennuksilla S-ryhmän hintahaasteeseen

Suomen suuret ruokaketjut ovat laskevat lukuisten tuotteiden hintoja. Kaupan asiantuntija kertoo, mistä on kyse.
Kesko K plussakortti K ryhmä Kesko K plussakortti K ryhmä
Kuva: Kesko Oyj.
Kesko K plussakortti K ryhmä
Kuva: Kesko Oyj.

Suomen päivittäistavarakauppaa hallitsee ylivoimaisilla markkinaosuuksilla kaksi ketjua: S-ryhmä ja K-ryhmä. Sen vuoksi kumpikin ketju joutuu jatkuvasti ottamaan isoissa päätöksissään huomioon kilpailijansa siirrot.

Sattumaa tai ei, kauppaketjut ilmoittivat molemmat hinnanalennuksista lähes samaan aikaan.

S-ryhmä kertoi joulukuun lopussa laskevansa yli 600 tuotteensa hintoja. Hintojen lasku koskee kaikkia Xtra-tuoteryhmän ruokatuotteita sekä ei syötäviä päivittäistavaratuotteita, kuten pesuaineita. Myös lähes kahdensadan merkkituotteen hintaa kauppaketju laski reilusti. Näihin tuotteisiin kuuluu erilaisia ruokatuotteita ja muun muassa monia gluteenittomia tuotteita.

Tuotteiden hinnanalennukset ovat erisuuruisia. Xtra-tuotesarjan päivittäistavaratuotteiden hinta laski nyt keskimäärin viisi prosenttia.

Xtra-tuotteiden hinnat laskivat kaikissa S-ryhmän marketkaupan ketjuissa eli Prismoissa, S-marketeissa, Saleissa ja Alepoissa. Arjen merkkituotteiden hintojen lasku koskee Prismoja ja S-marketteja. Hintojen lasku koskee myös ruoan verkkokauppaa eli S-kaupat.fi -palvelua.

K-ryhmä puolestaan ilmoitti torstaina 3. tammikuuta, että se laskee yli 1200 tuotteen hintaa.

Hintojen lasku kohdistuu noin 1000 tuttuun arjen merkkituotteeseen sekä noin 200 suosittuun K-ryhmän omaan Pirkka-tuotteeseen. Tammikuun alussa voimaan astuneet hintojen alennukset näkyvät kaikissa K-ruokakaupoissa, mutta niiden laajuus vaihtelee kaupan kokoluokan mukaan.

K-ryhmän merkkituotteiden hintojen alennukset ovat keskimäärin 4–6 prosenttia, ja parhaimmillaan alennukset voivat olla 15–20 prosenttia. Pirkka-tuotteiden osalta hintojen alennukset ovat keskimäärin 9–12 prosenttia.

Keskon mukaan hinnanalennukset on tehty tiiviissä yhteistyössä Keskon, kauppiaiden sekä tavarantoimittajakumppaneiden kesken.

”Meidän strategiaamme hyvin valmistellut ja nyt toteutetut laajat arjen perustuotteiden hintojen alennukset istuvat paremmin kuin esimerkiksi ulkomaisten halpatuotteiden valikoimien lisääminen. Kyseessä on rahallisesti erittäin merkittävä strateginen panostus perushintatasoon, pelkästään Kesko ja K-kauppiaat investoivat hintaohjelmaan vuonna 2025 lähes 50 miljoonaa euroa”, päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli kertoo.

Työkseen kaupan alaa analysoiva Arhi Kivilahti uskoo blogissaan, että Keskolta on odotettu pidemmän aikaa lähtöä mukaan ruokakaupan hintakilpailuun. Kauppakonsernin 50 miljoonan euron panostus hintojen alentamiseen on Kivilahden mukaan historiallisen suuri.

Kivilahden mielestä K-ruokakaupan 1200 tuotteeseen kohdistuva hinnanalennus on merkittävä ero S-ryhmän tuoreisiin Xtra-tuoteryhmän hinnanalennuksiin verrattuna.

”Keskon panostuksessa on tuplasti tuotteita sekä tärkeämpiä tuotteita”, Kivilahti toteaa.

Kaupan asiantuntijan mukaan uusi vuosi on luonteva ajankohta ruokakaupan hintainvestoinneille. 

”Alkuvuonna joulun kulutus ja reipas syöminen ovat takana, joten erilaisia elämäntaparemontteja tehdään monissa kotitalouksissa. Silloin myös ostamisen rutiineja on mahdollista rikkoa hieman. Ruokakauppa on kaikista kaupan sektorista eniten riippuvainen syvälle juurtuneista rutiineista”, hän toteaa.

Kuitenkin kauppaketjujen näyttävien hintapanostusten isoin ajuri on ohjata hintamielikuvaa enemmän kuin absoluuttista hintaa tai hintaeroa kilpailijaan, Kivilahti kertoo.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Katso kommentit (1) Katso kommentit (1)
  1. Onneksi Lidl tuli Suomeen parikymmentä vuotta sitten. Ikävää on ainoastaan se, että Lidl on siirtynyt kotimaisiin tuotteisiin, jotka ovat kalliimpia ja laadultaan huonompia kuin esimerkiksi saksalaiset tuotteet. S-ryhmittymä yrittää rimpuilla Coopin tuotteilla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
Wetteri autotalo

Wetteri parantaa rahoitusasemaansa maksamalla velkojaan

Seuraava artikkeli
riski pelko laskuvarjohyppy

Rahastosäästäjät saivat kouriintuntuvan muistutuksen kiinteistösijoittamisen riskeistä