Kuluttajat ovat tällä hetkellä Suomessa varovaisia, mutta se ei Puuilon vauhtia paljoa hidasta. Halpakauppaketjun tuotteet menevät kaupaksi laskusuhdanteessakin ja yhtiö kasvaa uusia kauppoja avaamalla.
Puuilo erottautuu myös kilpailijoistaan vahvalla kannattavuudellaan ja tehokkuudellaan. Yhtiön liikevoittomarginaali on pohjoismaisen verrokkiryhmän vahvin.
Halpakauppaketju julkisti kolmannen vuosineljänneksen tulosraporttinsa. Halpakauppaketju jatkaa edelleen kasvuaan, kun sen liikevaihto kasvoi 10,8 prosenttia vertailukaudesta ja oli 102 miljoonaa euroa.
Vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihto laski hieman eli 0,4 vertailukaudesta. Verkkokaupan liikevaihto laski 0,8 prosenttia. Kolmannella vuosineljänneksellä yhtiö avasi yhden uuden myymälän.
Liikevaihtoa kasvatti siis uusi myymälä. Vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihdon laskuun vaikutti keskiostoksen lasku. Asiakasmäärät jatkoivat kuitenkin kasvuaan myös vertailukelpoisissa myymälöissä.
Puuilon oikaistu liikevoitto nousi lähes 29 prosenttia vertailukaudesta 19,7 miljoonaan euroon. Liikevoitto nousi 19,3 miljoonaan euroon viime vuoden 15 miljoonasta eurosta.
Analyytikoiden konsensusodotus oikaistulle liikevoitolle oli noin 18 miljoonaa euroa, joten yhtiö onnistui hienokseltaan ylittämään tulosodotukset.
Puuilon toimitusjohtaja Juha Saarela kertoo, että vertailukelpoisen myynnin kasvu tasaantui kolmannella kvartaalilla.
”Kehitykseen vaikuttivat vahvat vastaluvut edelliseltä vuodelta sekä keskiostoksen lasku. Tänä vuonna talvi on alkanut viime vuotta myöhemmin, millä oli jonkin verran vaikutusta myynnin kehitykseen”, Saarela kertoo.
Toimitusjohtajan mukaan asiakkaiden varovaisuus näkyi edelleen erityisesti keskiostoksessa, joka laski yli kolme prosenttia viime vuoden kolmanteen vuosineljännekseen verrattuna. Keskiostoksessa tuotemix muuttuu edelleen halvempaan tavaraan.
Yhtiön tuloskehityksestä Saarela toteaa, että yhtiön tulos oli erinomainen ja suhteellinen kannattavuus huippuluokkaa, mitä selittävät myyntikatteen nousu 38 prosenttiin sekä kiinteiden kulujen kontrolli.
”Myyntikatteen vahvistumista tukivat tuotemix ja omien tuotemerkkien osuuden reipas kasvu”, Saarela toteaa.
Halpakauppaketju avasi kolmannella vuosineljänneksellä yhden uuden myymälän, Oulun Karjasillalle. Yhtiöllä on kova vauhti päällä myymälöiden avaamisessa.
”Avaus sujui hyvin ja nyt palvelemme oululaisia jo yhteensä kolmen myymälän voimin. Marraskuussa (Q4) avasimme myymälän Äänekoskelle ja lopputilikauden aikana vuorossa on vielä kauan kaivattu Kirkkonummen myymälä. Uusia myymäläavauksia kertyy tälle tilikaudelle yhteensä seitsemän. Tämän vuoden avaustahti on ollut jopa hieman strategiaamme nopeampaa”, Saarela kertoo.
Ensi vuodelle Puuilo on jo ilmoittanut viiden uuden myymälän avaamisesta. Saarela kuitenkin vihjaa, että enemmänkin saattaa avauksia tulla.
”Tiedossa on siis jälleen reipasta myymäläverkoston kasvua”, hän toteaa.
Yleisen taloustilanteen osalta Puuilo parempien aikojen olevan edessä.
”Näyttää kuitenkin siltä, että asiakkaiden ostovoima ja kysynnän elpyminen tapahtuvat vasta ensi vuoden jälkipuoliskolla. Tätä taustaa vasten olemme erittäin iloisia, että asiakkaat luottavat meihin ja asiakasmäärämme kasvaa edelleen.”
Puuilo ei enää tässä vaiheessa tehnyt muutoksia kuluvan vuoden näkymiinsä.
Puuilo toistaa puolivuotiskatsauksessaan 12.9.2024 antamansa näkymät tilikaudelle 2024.
Yhtiö ennustaa tilikauden 2024 liikevaihdon olevan 380–400 miljoonaa euroa ja euromääräisen ja oikaistun liikevoiton olevan 60–66 miljoonaa euroa. Viime vuonna liikevaihto oli 338 miljoonaa euroa ja oikaistu liikevoitto 54 miljoonaa euroa.
Ennuste perustuu kolmen ensimmäisen kvartaalin kehitykseen sekä loppuvuoden näkymään.
Tilikauden näkymät sisältävät epävarmuustekijöitä liittyen inflaatiosta ja korkotason kehityksestä johtuviin ostovoiman ja kuluttajakäyttäytymisen muutoksiin. Lisäksi Suomen sisäisillä lakoilla, geopoliittisilla kriiseillä ja jännitteillä voi olla vaikutusta tavaran saatavuuteen ja hintatasoon.