Brändikonserni Fiskars kertoi lokakuun lopulla aikovansa eriyttää Fiskars– ja Vita-liiketoiminta-alueensa.
Liiketoiminta-alue Fiskars koostuu puutarha- ja ulkoilukategorioista sekä askartelu- ja saksikategoriasta ja ruoanlaittokategoriasta. Brändeihin kuuluvat Fiskars ja Gerber.
Liiketoiminta-alue Vita tarjoaa premium- ja luksustuotteita kattaus-, lasi-, koru- ja sisustuskategorioissa. Sen tunnettuihin brändeihin lukeutuvat muun muassa Georg Jensen, Royal Copenhagen, Wedgwood, Moomin Arabia ja Iittala.
Konsernin tarkoituksena on strategiansa mukaisesti vauhdittaa liiketoiminta-alueiden erilaisia strategisia kasvumahdollisuuksia ja investointitarpeita. Fiskarsista ja Vitasta tulee kaksi erillistä juridista rakennetta omaavaa yhtiötä.
Suunnitellun eriyttämisen jälkeen Fiskars-konserni tulee koostumaan kahdesta toiminnallisesti itsenäisestä yhtiöstä, Fiskarsista ja Vitasta, joita molempia johtaa omat toimitusjohtajansa ja joiden yhteenlaskettu osuus Fiskars-konsernin kokonaishenkilöluvusta on yli 95 prosenttia. Tehokas konsernihallinto keskittyy vastaamaan yhtiön liiketoimintoportfoliosta ja tuloskehityksestä sekä pörssiyhtiön velvollisuuksista.
Uuden organisaation odotetaan astuvan voimaan 1. huhtikuuta 2025 ja juridisen rakenteen valmistuvan vuoden 2026 ensimmäisen neljänneksen loppuun mennessä.
Konserni odottaa uuden organisaation ja muiden Fiskars-konsernin käynnistämien yksinkertaistamistoimien valmistuttuaan tuottavan noin 12 miljoonan euron vuotuiset kustannussäästöt, joista suurin osa realisoituu vuonna 2025. Arvioidut transaktiokustannukset, jotka kirjataan vertailukelpoisuuteen vaikuttaviin eriin, ovat noin kahdeksan miljoonaa euroa ja ne kirjataan asteittain toimenpiteiden valmistuttua.
”Aloitimme muutosmatkamme vuonna 2021. Olemme siitä lähtien keskittyneet vahvistamaan kasvun perustaa muutosajureidemme kautta sekä parantaneet kustannustehokkuuttamme merkittävästi. Olemme siirtyneet keskitetystä matriisiorganisaatiosta ’brändit ensin’ -lähestymistapaan, jossa liiketoiminta-alueet ovat vastuussa suorituksestaan. Liiketoiminta-alueiden eriyttäminen toiminnallisesti itsenäisiksi yhtiöiksi on tärkeä askel tässä muutoksessa”, sanoo Fiskars-konsernin toimitusjohtaja Nathalie Ahlström.
Ahlströmin mukaan liiketoiminta-alueilla on erilaiset strategiset kasvumahdollisuudet ja investointitarpeet. Hänen mukaansa uusi hajautettu rakenne toisi joustavuutta ja nopeutta tuoden konsernin selkeästi lähemmäs kuluttajaa.
”Tämä on kriittinen perusedellytys innovatiivisille, designvetoisille brändeillemme. Muutos antaa meille mahdollisuuden rakentaa avainkyvykkyyksiä, vahvistaa motivaatiota ja brändiemme henkilöstön sitoutumista”, Ahlström kertoo.
Yhtiö odottaa suunniteltujen muutosten johtavan muutoksiin työtehtävissä ja raportointisuhteissa maailmanlaajuisesti.
Markkinat eivät ole ottaneet jakautumissuunnitelmaa innolla vastaan, sillä uutisen ilmoituksen jälkeen Fiskarsin osake on laskenut 3,5 prosenttia. Osakkeen arvosta on sulanut vuodessa lähes 13 prosenttia.
Viimeisimmällä raportoidulla kolmannella vuosineljänneksellä yhtiön liikevaihto laski 7,3 prosenttia vertailukaudesta 224 miljoonaan euroon. Vertailukelpoinen liikevoitto kuitenkin nousi viime vuoden 17,9 miljoonasta eurosta 24,3 miljoonaan euroon.
Fiskars odottaa vertailukelpoisen liikevoiton olevan hieman yli vuoden 2023 tason, jolloin se oli 110 miljoonaa euroa.
Toimintaympäristö pysyy yhtiön mukaan haastavana ja se vaikuttaa kysyntään myös vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä. Näkyvyys markkinoilla on edelleen rajallinen, sillä maailmantalouden epävarmuus jatkuu.