Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Seuraa Somessa
Analyysi: Taaleri paransi tulosta vaativassa markkinassa
Vaateyritys Gugguu laajentaa rohkeasti Norjaan – sijoitusyhtiö Panostaja auttoi laajentumisessa
Mitkä sijoituskohteet hyötyvät Trumpin politiikasta?

Vaateyritys Gugguu laajentaa rohkeasti Norjaan – sijoitusyhtiö Panostaja auttoi laajentumisessa

Suomalaisen lastenvaatemerkki Gugguun laajentuminen länsinaapuriin on ollut vaativa urakka.
Gugguu Lappi lastenvaatemerkki Gugguu Lappi lastenvaatemerkki
Gugguu Lappi lastenvaatemerkki

Lastenvaatteita valmistava Gugguu on perustanut tytäryhtiön Norjaan. Helsingin pörssin sijoitusyhtiö Panostajan sijoituskohde on onnistunut laajentumaan kustannusten noususta ja vaikeasta taloustilanteesta huolimatta.

Gugguun uusi Norjan tytäryhtiö aloitti toimintansa syyskuussa 2024 verkkokaupassa ja pop-up-myymälässä Oslossa.

Yhtiön laajentumisprosessi Norjaan on ollut kovan työn takana, kertoo Gugguun toimitusjohtaja Anne Valli.

Vallin mukaan yrityksen perustaminen Norjaan oli yllättävän pitkä ja raskas prosessi. Esimerkiksi se, ettei Norja ole EU-maa, hankaloitti työtä. Viimein 20. syyskuuta 2024 Gugguun pop-up-myymälä lanseerattiin tavaratalossa Oslossa, ja sen ohella myös Gugguun Norjan verkkokauppa.

Gugguun tuotteita on myyty yli 30 maahan, mutta tämä on yrityksen ensimmäinen tytäryhtiö. Uudelle maaperälle tahdottiin harpata monestakin syystä.

“Teimme markkinatutkimusta, josta näimme, mitä norjalaiset kuluttajat ostavat. Huomasimme markkinaraon meidän tyyliselle brändille”, Valli kertoo.

ilmasto-olosuhteet Norjassa ovat samankaltaiset kuin Suomessa, joten Gugguun vaatteet sopivat hyvin myytäväksi siellä.

Gugguuta myytiin aiemmin Norjassa yrityksen yhteistyökumppanin verkkokaupassa uudenlaista partner -konseptia hyödyntäen. Yhteistyökumppani ylläpiti Gugguun verkkokauppaa oman yrityksensä nimellä. Lisäksi pidettiin pop-upeja, joissa Gugguu oli tiiviisti mukana

”Se aiheutti hämmennystä, kun Gugguuta myytiin toisen yrityksen kautta”, Valli sanoo. Tytäryhtiö mahdollistaa omaehtoisen myynnin ja markkinoinnin myös Norjan markkinoilla.

Kansainvälistyminen avaimena kasvuun

Viime vuodet ovat olleet haastavat tekstiilialalla kustannusten nousun ja yleisen heikon taloustilanteen myötä. Gugguu on kuitenkin onnistunut kasvattamaan liiketoimintaansa uuteen markkinaan, koska onnistumisen taustalla on norjalaisen kumppanin löytäminen sekä kasvukumppanin tuki.

Norjan markkinat olivat tulleet gugguulaisille tutuiksi jo ennen tytäryhtiön perustamista. Gugguu teki ennen koronavuosia kiertueen Ruotsissa, Oslossa ja Alankomaissa, ja maissa oli tarkoitus tehdä myös pop-up-kiertue, mutta korona vesitti suunnitelmat.

Lopulta yksi Gugguun lojaaleista norjalaisista asiakkaista oli heihin yhteydessä, ja halusi lähteä kumppaniksi viemään Gugguuta Norjaan.

“Uudessa markkinassa usein tarvitsee paikallisen kumppanin, joka uskoo brändiin ja jolla on markkinatietämystä”, Valli toteaa.

Myös Panostaja auttoi Gugguuta laajentumaan.

“Meilläkin on ollut haastavaa viimeiset vuodet. Panostaja on ollut taustalla apuna niin, että olemme pystyneet laajentamaan liiketoimintaamme. Lisäksi olemme mukana Business Finlandin hankkeessa, jossa olemme pystyneet pilotoimaan liiketoimintaa Norjassa”, Valli kertoo.

Liiketoiminta Norjassa on lähtenyt hyvin käyntiin

Liiketoiminta on alun haasteista huolimatta lähtenyt hyvin käyntiin.

“Meillä oli lanseerauksen yhteydessä vaikuttajatapahtuma ja hieman myöhemmin asiakastapahtuma, ja molemmat onnistuivat todella hyvin”, Valli iloitsee.

Vakiintuneen markkina-aseman saamisessa kestää aikansa. Gugguu on uusi brändi uudessa markkinassa.

”Työ on vasta alkanut, ja nyt täytyy markkinoida ja saada tunnettuutta kasvatettua esimerkiksi tapahtumien kautta”, Valli kertoo Norjan tytäryhtiön suunnitelmista.

Joulun alla on odotettavissa, että kauppa kiihtyy. Pop-up-myymälätoimintaa onkin tarkoitus jatkaa Norjassa, jos kysyntää vain löytyy.

“Haluamme toimia niin, että pystymme tulevaisuudessa kasvamaan. Kasvu tulee hyvin pitkälti kansainvälistymisen kautta. Tämä on ensimmäinen askel”, Valli tiivistää.

Gugguun perustivat vuonna 2012 kaksi sisarusta, jotka olivat kolmen lapsen äitejä ja kokivat haasteita löytää lapsilleen laadukkaita, tyylikkäitä ja kestäviä lastenvaatteita. Yhtiö suunnittelee, tuottaa ja myy korkealaatuisia, ekologisia ja eettisiä vaatteita 0-12-vuotiaille lapsille.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli

Analyysi: Taaleri paransi tulosta vaativassa markkinassa

Seuraava artikkeli

Mitkä sijoituskohteet hyötyvät Trumpin politiikasta?