Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Seuraa Somessa
Seuraa Somessa

Heikentyvät työllisyysluvut synkistävät kuluttajaluottamusta

Työttömyyden uhan kasvu pitää kuluttajat varpaillaan.
turvamarginaali riski vaara turvamarginaali riski vaara
Kuva: Tilastokeskus.

Kuluttajien tunnelmat pysyvät edelleen mollivoittoisina. Tilastokeskuksen mukaan kuluttajien luottamusindikaattorin saldoluku oli marraskuussa -7,4, kun se oli lokakuussa -6,8 ja syyskuussa -8,1. Indikaattorin pitkän ajan keskiarvo on -2,6.

Tosin ihan niin apeissa tunnelmissa eivät kuluttajat ole nyt kuin viime vuonna samaan aikaan. Vuotta aiemmin marraskuussa luottamusindikaattori sai arvon -12,4.

Marraskuussa kuluttajien näkemykset omasta taloudestaan heikkenivät hieman lokakuuhun verrattuna. Odotus Suomen taloudesta vuoden kuluttua pysyi ennallaan.

Kuluttajista 26 prosenttia arvioi marraskuussa, että heidän oman taloutensa tila kyselyhetkellä on heikompi kuin vuotta aiemmin. Marraskuussa peräti 64 prosenttia kuluttajista oli sitä mieltä, että Suomen taloustilanne on huonompi kuin vuotta aiemmin, ja vain yhdeksän prosenttia näki sen parempana.

Marraskuussa kuluttajista 38 prosenttia otaksui maamme talouden heikkenevän. Oman taloutensa kohentumiseen luotti marraskuussa 28 prosenttia kuluttajista ja 17 prosenttia pelkäsi taloutensa huononevan vuoden kuluessa.

Kuluttajien odotus yleisen työttömyystilanteen kehityksestä Suomessa vajosi marraskuussa hyvin pessimistiselle tasolle.

Kuluttajista vain 12 prosenttia odotti, että työttömyys vähenee seuraavan vuoden aikana, ja jopa 60 prosenttia arvioi työttömyyden lisääntyvän.

Marraskuussa niin palkansaajat kuin yrittäjätkin kokivat työttömyyden tai lomautuksen omakohtaisenkin uhan suureksi.

Peloille on katetta, sillä Tilastokeskuksen mukaan 15–74-vuotiaita työttömiä oli vuoden 2024 lokakuussa noin 228 000, mikä oli 38 000 enemmän kuin vuosi sitten.

Kuva: Tilastokeskus.

15–74-vuotiaiden kausitasoittamaton työttömyysaste, eli työttömien osuus työvoimasta, oli lokakuussa 8,1 prosenttia, kun se vuotta aiemmin oli 6,8 prosenttia. Työttömyysaste on siis selvässä nousussa.

Tilastokeskuksen mukaan marraskuussa kuluttajat pitivät ajankohtaa edelleen hyvin huonona lainanotolle ja myös säästämiselle. Kuluttajista vain 28 prosenttia arvioi ajan otolliseksi lainan ottamiselle ja 41 prosenttia piti säästämistä kannattavana.

Kuitenkin aikomuksia lainanottoon oli marraskuussa tavanomaisen verran, sillä kuluttajista 16 prosenttia suunnitteli ottavansa lainaa vuoden sisällä.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Katso kommentit (1) Katso kommentit (1)
  1. Lamaa pahentaa vasemmistopuolue Kokoomus, joka jatkaa sisarpuolueensa Sdp linjalla, lisää lainaa ottaen ja yrittäjävihamielisyyttä korostaen Alv nostoin jne. Eu 2.suurimmasta julkishallinnostamme ei vähennetä…jo yli 750 000 virkahenkilöä…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
Nurminen Logistics logistiikkayhtiö

Nurminen Logistics panostaa yhä vahvemmin ydinbisnekseensä

Seuraava artikkeli
Verkkokauppa.com verkkoostokset

Verkkokauppa.com julkisti huonoimmiksi arvioidut tuotteensa - kärjessä Nokian peruspuhelin