T-Media selvitti Suomessa toimivien yritysten mainetta kesä–heinäkuussa. Tämänvuotiseen Luottamus&Maine-tutkimukseen vastasi yhteensä 10 575 suomalaista.
Organisaatioita arvioitiin pistemäärällä, joka muodostui kahdeksan eri osa-alueen keskiarvona. Osa-alueet ovat yrityksen hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet & palvelut, työpaikka ja vastuullisuus.
Kolmen kärkeen sijoittuneista yrityksistä hissivalmistaja Kone sai mainearvosanan 3,95, elintarvikeyhtiö Fazer 3,93 ja metsäkonevalmistaja Ponsse 3,90. Tutkimuksessa käytettiin viisiportaista arviointiasteikkoa 1–5.
Pörssiyhtiöistä 10 kärkeen ylsi myös vaatebrändiyhtiö Marimekko. Yksikään kotimainen pörssiyhtiö ei joutunut heikoimman maineen yhtiöiden joukkoon. Kärkijoukkoon ylsi myös yksi amerikkalainen teknojätti eli Apple.
Tutkimuksen kärkikolmikkoa yhdistää yksi tekijä: Kone, Fazer ja Ponsse ovat kaikki perheomisteisia tai perheen kautta ankkuriomistettuja yhtiöitä.
“Luottamus&Maine-tutkimushistorian aikana hyvämaineisten yritysten joukossa on usein perheomisteisia yhtiöitä, mikä kertoo perheyritysten merkityksestä suomalaisessa yhteiskunnassa ja taloudessa”, T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti sanoo.
Vaikka perheyhtiöt ovat merkittävä osa elinkeinoelämää, tulosta voi kuvailla Ruokolahden mukaan yliedustukseksi.
”Koneen vankkaan maineeseen eivät ole vaikuttaneet edes toimintaympäristön haasteet. Maineen johtaminen on monilla perheyrityksillä osa yrityksen historiallista toimintakulttuuria ja se on selkeästi nähtävissä myös tutkimustuloksissamme”, Ruokolahti tuumii.
Mainekriiseissä ryvettyneet hoivayhtiöt ovat kadonneet heikkomaineisten listalta
Heikkomaineisten yritysten listan häntäpäästä löytyvät tänä vuonna kiinalaisomisteiset verkkokauppayhtiöt Shein ja Temu. Sheinin saama mainepistemäärä 1,85 on Luottamus&Maine-tutkimuksen historian heikoimpia.
Temun ohella heikkomainesten yritysten listalle nousivat tänä vuonna uusina tulokkaina toimitusjohtajaa vaihtanut halpamyymäläketju Kärkkäinen sekä lähettien sopimusehtoihin liittyen julkisuudessa ollut alustatalousyritys Wolt.
“On mielenkiintoista, että hoivayhtiöt kadonneet heikkomaineisten yhtiöiden listalta. Vielä viime vuonna heikkomaineisten listalta löytyivät Esperi Care ja Attendo, jotka päätyivät listalle vuonna 2019 alkaneessa, skandaalien siivittämässä yksityisen hoiva-alan mainekriisissä”, Ruokolahti sanoo.
Tutkimuksessa suurinta mainenousua teki energiakonserni Fortum ja suurin mainelasku kirjattiin suomalaiselle linja-autoliikennöitsijälle Onnibussille.
Päivittäistavarakauppa on Suomessa poikkeuksellisen maineikas
S-ryhmä, K-ryhmä ja Lidl ovat onnistuneet pysymään hyvämaineisten yritysten listalla jo usean vuoden ajan. S-ryhmä ja K-ryhmä onnistuivat nostamaan mainettaan edelleen edellisvuodesta.
Ruokolahden mukaan vähittäiskauppa on onnistunut lunastamaan kuluttajien odotukset koronapandemian aikana ja sen jälkeen. Suomen maineikkaimpien yritysten listalta erottuu päivittäistavarakaupan vahva läsnäolo.
”Suomessa kymmenen maineikkaimman yrityksen listalla on läsnä yli 90 prosenttia päivittäistavarakaupan markkinaosuuksista. Ruotsissa vastaavaan listaan mukaan mahtuu vain yksi päivittäistavarakaupan toimija”, Ruokolahti sanoo.