Halpakauppaketju kasvaa kuluttajien varovaisuudesta huolimatta.
Puuilo julkisti torstaina Helsingin pörssin toisen vuosineljänneksen tulosraporttinsa, joka yhtiöllä on touko-heinäkuu.
Yhtiön liikevaihto kasvoi lähes 15 prosenttia vertailukaudesta 120 miljoonaan euroon. Liikevaihtoa kasvattivat sekä uudet että vertailukelpoiset myymälät. Asiakasmäärät jatkoivat kasvuaan myös vertailukelpoisissa myymälöissä.
Vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihto kasvoi 2,1 prosenttia. Yhtiö avasi vuosineljänneksellä kaksi uutta kauppaa. Suurin osa liikevaihdon kasvusta tuli verkkokaupan 10,6 prosentin kasvusta.
Puuilon liikevoitto nousi viime vuoden 20,6 miljoonasta eurosta 24,4 miljoonaan euroon.
Analyytikoiden konsensusennuste liikevaihdolle oli 121 miljoonaa euroa ja liikevoitolle 24 miljoonaa euroa, joten yhtiön myynnin ja tuloksen kasvu osui aika tavalla ennusteisiin.
Tilikauden 2024 aikana Puuilo tulee avaamaan yhteensä seitsemän uutta myymälää. Ensimmäisen puolivuotiskauden aikana yhtiö avasi Hurrikaanilta hankitut myymälät Nokialle, Ylöjärvelle ja Forssaan. Lisäksi yhtiö avasi myymälän Tampereen Lahdesjärvelle.
Toisen vuosipuoliskon myymälät avataan Oulun Karjasillalle, Äänekoskelle ja Kirkkonummelle. Tilikauden 2025 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana myymälät avataan ainakin Lohjalle ja Mäntsälään.
Puuilolla oli heinäkuun lopussa yhteensä 46 myymälää eri puolilla Suomea. Nykyinen myymäläverkosto on nuori ja yli puolet myymälöistä on avattu viimeisen viiden vuoden aikana.
Kuluttajien ostovoiman heikentyminen näkyi kuitenkin hieman keskiostoksessa, joka laski 2,8 prosenttia vertailukauteen nähden.
”Asiakkaiden ostoskorista löytyy entistä vähemmän kalliimpia tuotteita, mutta sitäkin enemmän halvempien tuotekategorioiden tuotteita. Tällä myyntimixin kehityksellä on ollut lievä positiivinen vaikutus myyntikatteeseen”, Puuilon toimitusjohtaja Juha Saarela toteaa.
Yhtiön tuloksen kasvua selittävät Saarelan mukaan hyvin kehittynyt liikevaihto, liiketoimintakustannusten hyvä kontrolli, erityisesti henkilöstökuluissa, sekä parantunut suhteellinen myyntikate.
”Hyvää myyntikatteen kehitystä selittävät myyntimix mukaan lukien omien tuotemerkkien myynnin kasvu. Olemme tyytyväisiä myös kassavirtaan. Edellisen vuoden kassavirran positiiviseen kehitykseen vaikutti vielä jonkin verran ylivaraston tyhjentäminen, kun taas tämän vuoden kassavirrassa näkyy omien tuotemerkkien maahantuonnin ja myymälämäärän nopea kasvu”, toimitusjohtaja kertoo.
Yhtiö teki pientä hienosäätöä tulosohjeistuksensa haarukoihin, mikä johtuu pääasiassa myyntimixin ja keskiostoksen muutoksesta.
Puuilo tarkentaa tilinpäätöstiedotteessaan maaliskuun lopussa antamansa ja liiketoimintakatsauksessa kesäkuussa toistamansa näkymät tilikaudelle 2024.
Yhtiö ennustaa tilikauden 2024 liikevaihdon olevan 380–400 miljoonaa euroa ja euromääräisen, oikaistun liikevoiton olevan 60–66 miljoonaa euroa. Aiemmin yhtiö ennusti liikevaihdon olevan 380–410 miljoonaa euroa ja euromääräisen, oikaistun liikevoiton olevan 60–70 miljoonaa euroa.
Tulostäsmennys perustuu ensimmäisen vuosipuoliskon kehitykseen sekä toisen vuosipuoliskon näkymään.
Tilikauden näkymät sisältävät epävarmuustekijöitä liittyen inflaatiosta, voimaan tulleesta alv-muutoksesta ja korkotason kehityksestä johtuviin ostovoiman ja kuluttajakäyttäytymisen muutoksiin. Lisäksi Suomen sisäisillä lakoilla, geopoliittisilla kriiseillä ja jännitteillä voi olla vaikutusta tavaran saatavuuteen ja hintatasoon.
Inderesin analyytikko Arttu Heikura arvio, että Puuilo on asemoitunut oivallisesti kunkin alamarkkinan laatutoimijoihin nähden. Siten yhtiö on kyennyt haalimaan näiltä itselleen asiakasvirtaa haastavan markkinan aikaan.
”Tulevaisuus näyttää kuinka vahvaa uusien asiakkaiden pito on, mutta luottamuksemme yhtiön konseptin houkuttelevuuteen on kohtuullisen vahva”, Heikura toteaa.
Inderesin suositus Puuilon osakkeille on lisää, ja osakkeen tavoitehinta on 11,5 euroa. Tällä hetkellä osake noteerataan noin 9,8 euron hintaan.