Taantuman varjot ohjaavat kuluttajia käytettyjen autojen kaupoille

Autokannan keski-ikä uhkaa kasvaa lähivuosina poikkeuksellisen paljon.
autokauppa autoilu autonavain autot talous autokauppa autoilu autonavain autot talous
autoilu autokauppa autot

Tammi-heinäkuussa Suomessa on rekisteröity noin 44 000 uutta henkilöautoa, kertoo Autoalan Tiedotuskeskus. Lukema on noin 17 prosenttia viime vuoden vastaavaa aikaa alempi. Autoala ennakoi, että tänä vuonna ensirekisteröidään vain noin 75 000 uutta autoa.

Viimeksi ensirekisteröinnit ovat pudonneet alle 80 000 henkilöauton rajan yli 30 vuotta sitten 1990-luvun laman alkuvuosina.

Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan uusien autojen kysynnän vähenemisen taustalla on korkea korkotaso, talouden taantuma ja kuluttajien matala luottamus talouden kehitykseen. Korkojen merkitys on autohankinnoissa suuri, sillä uusien autojen keskihinta on noin 48 000 euroa ja autoliikkeiden myymien käytettyjen autojen noin 22 000 euroa.

”Uusien autojen kysynnässä ei vielä näy selvää käännettä, mutta alkuvuonna uusia autoja on tilattu hieman viime vuotta enemmän. Korkojen alenemisen ennakoidaan elvyttävän vähitellen myös uuden auton kauppaa, sillä suurinta osaa uusista autoista rahoitetaan osamaksulla tai pankkilainalla”, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

Kuva: Autoalan Tiedotuskeskus.

Uusien autojen kysynnän väheneminen hidastaa autokannan sähköistymistä, joka lähti nopeaan kasvuun vuosina 2022–2023. Tammi-heinäkuun aikana ensirekisteröidyistä henkilöautoista hieman alle 27 prosenttia on ollut täyssähköautoja. Täyssähköautojen osuus on tänä vuonna ollut noin viisi prosenttiyksikköä alempi kuin viime vuoden tammi-heinäkuussa.

Käytettyjen autojen kaupassa alkuvuosi on ollut vilkas

Käytettyjen henkilöautojen kaupassa tilanne näyttää tyystin toisenlaiselta. Kauppaa on tänä vuonna käyty selvästi viime vuotta vilkkaammin.

Autoliikkeiden käytettyjen autojen kaupan lukemat ovat lähes seitsemän prosenttia viime vuotta edellä. Autoliikkeiden käytettyjen autojen myyntivarastot ovat yleensä alimmillaan elo-syyskuussa ja vilkas kysyntä on lyhentänyt autojen myyntiaikoja.

”Käytettyjen autojen hintakehitys on kysynnän kasvusta huolimatta ollut vakaa. Ladattavien autojen osuus autoliikkeiden käytettyjen autojen kaupasta on alkuvuonna kasvanut noin 14 prosenttiin. Keskimäärin käytettyjen autojen hinnat ovat laskeneet hieman yli kolme prosenttia edellisen vuoden kesäkuuhun nähden”, kertoo toimitusjohtaja Tero Lausala Autoalan Keskusliitosta. 

Matalien ensirekisteröintien takia autokannan keski-ikä ja romutusikä uhkaavat kasvaa lähivuosina poikkeuksellisen paljon. Uusien autojen heikot rekisteröintilukemat lisäävät myös käytettyjen autojen maahantuontia, jolloin autokaupan tuottamat verotulot Suomessa alenevat.

Kuva: Autoalan Tiedotuskeskus.

Kierrätyspalkkiosta vauhtia automarkkinaan

Autokannan ennätyksellisesti hidastunutta kiertoa olisi tarpeen vauhdittaa kierrätyspalkkiolla, Autoalan Tiedotuskeskus esittää. Tiedotuskeskuksen esityksessä vanhan elinkaarensa päässä olevan auton kierrätykseen luovuttava saisi kierrätyspalkkion hankkiessaan uuden vähäpäästöisen auton.

Kierrätyspalkkio nopeuttaisi autokannan uudistumista, vähentäisi päästöjä ja parantaisi liikenneturvallisuutta, sillä uudet ovat huomattavasti vähäpäästöisempiä ja turvallisempia kuin elinkaarensa päässä olevat autokannasta poistuvat keskimäärin 23-vuotiaat autot.

Suomessa kierrätetään vuosittain noin 80 000–100 000 elinkaarensa päässä olevaa autoa. Vanhoja autoja on tänä vuonna palautunut kierrätykseen noin 6 prosenttia viime vuotta vähemmän.

Aikaisemmat romutuspalkkiot ovat osoittaneet, että romutuspalkkio toimii hyvin taloudellisena kannusteena autokannan kierron nopeuttamisessa, Tiedotuskeskus muistuttaa.

Lue myös tämä: Hallitus aikoo nostaa sähköautoilun verotusta

Katso kommentit (2) Katso kommentit (2)
  1. ?? No onhan tänäpäivänä keskiarvoauto valmistettu ehkä 2012, kun vuonna 2012 sama lukema oli ehkä niinkin vanha kuin 2001

    Eli nykyään ajetaan siis ehkä 9 vuotta uudemmilla autoiilla mitä ihan vuosituhannen alussa. Ja ainakin autoteollisuuden mukaan 2012 valmistetut autot ovat parempia ja kait myös kestävämpiä mitä vuonna 2000 valmistetut!!!! Eli parempaan suuntaan mennään vuosi vuodelta. Jossain bensankulutuksessa muutos pienempään 20 vuodes on jotain paridesii satasella vähempi eli aika olematonta

    1. Siis vuonna 2024 ajetaan keskimäärin ehkä 22 vuotta uudemmilla autoilla mitä vuonna 2000!!!!!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
Risto Murto Varma eläkevakuutusyhtiö

Jenkkimarkkinoiden myötätuuli toi eläkeyhtiölle muhkeat yli 17 prosentin osaketuotot rapakon takaa

Seuraava artikkeli
talkkiesiintymä talkki Nordic Talc Tulikivi

Miksi suursijoittaja ostaa isosti Tulikiven osakkeita?