Kasvuosakkeet

Novo Nordisk on pohjoismaiden jättiläinen

Tanskalainen Novo Nordisk takoo tulosta laihdutuslääkkeillään, mutta takamatkalta sitä uhkaa vahva kilpailija.

Novo Nordisk

Lääkejätti Novo Nordisk tuottaa ja markkinoi farmaseuttisia tuotteita ja palveluja. Tanskassa vuonna 1923 perustetusta yrityksestä on kehittynyt johtava yritys diabetesalalla maailmanlaajuisesti.

Yhtiön markkina-arvo on noussut yli 590 miljardiin dollaria. Tämä tekee Novo Nordiskista maailman 12. arvokkaimman ja koko Euroopan arvokkaimman yrityksen.

Yhtiön osake on noussut viidessä vuodessa lähes 470 prosenttia.

Novo Nordisk ei ole mikä tahansa lääkeyhtiö. Sen huima kurssinousu perustuu yhtiön kehittämiin hittituotteisiin: Wegovy-laihdutuslääkkeeseen ja Ozempic diabeteslääkkeeseen. Myös Ozempicia käytetään usein painonhallintaan.

Wegovy tuotiin markkinoille Yhdysvalloissa vuonna 2021 ja Suomessa vuonna 2023. Lääkkeen kysyntä on ollut niin suurta, että lääkejätillä on vaikeuksia pysyä kysynnän perässä.

Novo Nordiskin osakekurssi 10 vuoden ajalta. Kuva: Koyfin.

Lääke kuuluu diabetes- ja laihdutuslääkkeiden ryhmään. Näiden lääkkeiden aineet jäljittelevät elimistön luonnollista kylläisyyshormonia. Lääke huijaa aivoja luulemaan, että olo on kylläinen, jolloin käyttäjän tekee vähemmän mieli syödä. Siten laihduttamisesta tulee paljon helpompaa.

Hittilääkkeidensä ansiosta Novo Nordiskin ensimmäisen vuosineljänneksen nettotulos nousi 28 prosenttia edellisvuodesta 25,4 miljardiin Tanskan kruunuun eli 3,65 miljardiin dollariin, mikä ylitti 23,7 miljardin kruunun konsensusennusteen.

Wegovyn myynti yli kaksinkertaistui 9,4 miljardiin kruunuun.

Wegovy-lääkkeen myynti kasvaa

Wegovyn kokonaismyynti Pohjois-Amerikassa kasvoi kuluvan vuoden tammi-maaliskuussa 35 prosenttia edellisvuodesta, kun yhtiö ilmoitti, että Wegovy oli hyväksytty Yhdysvalloissa ensimmäisellä vuosineljänneksellä sydän- ja verisuonitautiriskin vähentämiseen lihavilla ihmisillä.

Wegovy-valmistetta määrätään nyt Yhdysvalloissa 130 000 kertaa viikossa, ja yli 25 000 ihmistä aloitti valmisteen käytön viikoittain neljänneksen aikana.

Yhtiö ennustaa liikevaihtonsa kasvavan 22-30 prosenttia kuluvana vuonna.

Novo Nordiskin kokeellisen uuden laihdutusvalmisteen viimeaikaiset myönteiset tutkimustulokset nostivat yhtiön arvoa entisestään viime kuussa.

Yhtiötä vahvistivat myös viimeaikaiset tutkimustulokset. Aikaisemmin tässä kuussa tehdyssä Euroopan unionin sääntelytutkimuksessa ei havaittu yhteyttä itsemurha-ajatusten ja itsensä vahingoittamisen lisääntyneen riskin välillä Wegovyn tai diabeteslääke Ozempicin käytön yhteydessä.

Novo Nordisk ilmoitti torstaina erikseen, että Wegovy tulee joidenkin kanadalaisten saataville tästä kuusta alkaen.

Kilpailijat pyrkivät apajille

Mikään ei kuitenkaan tule kovassa kansainvälisessä kilpailussa ilmaiseksi.

Tanskalaisyhtiön on tärkeää pitää tutkimus- ja kehittämismenot korkealla tasolla ja innovoida, sillä yhä useammat kilpailijat tulevat markkinoille ja lääkkeiden patentit vanhenevat.

Novo Nordisk kilpailee painonpudotushoitojen markkinoilla yhdysvaltalaisen suuryhtiön Eli Lillyn kaltaisten yritysten kanssa sekä lukuisten suurten ja pienempien markkinoille pyrkivien yritysten kanssa. Myös Eli Lilly on nostanut koko vuoden ohjeistustaan.

Novo Nordiskin toimitusjohtaja Lars Fruergaard Jørgensenin mukaan yhtiö ei ole kuitenkaan havainnut monia esimerkkejä potilaista, jotka aloittavat Wegovyn käytön ja siirtyvät kilpailevaan lääkkeeseen.

Financial Timesin mukaan tanskalaisyhtiö on kuitenkin laskenut laihdutuslääkkeen hintoja kasvattaessaan sen myyntimääriä ja vastatakseen kovempaan kilpailuun.

”Kun otetaan huomioon kasvava volyymi ja kilpailu, vertailukelpoinen nettohinnoittelu laskee Yhdysvalloissa”, yhtiön talousjohtaja Karsten Munk Knudsen kertoi analyytikoille puhelussa. Lisäksi suuntaus jatkuu loppuvuoden ajan, hän lisäsi.

Novon kasvua on jarruttanut sen kyky lisätä tuotantoa riittävän nopeasti kysyntään nähden. Samalla Eli Lilly laajentaa omaa valmistuskapasiteettiaan, jotta se voi tuoda liikalihavuuden hoitoon tarkoitetun Zepbound-tuotteensa uusille markkinoille.

Lilly on ilmoittanut odottavansa merkittävää tuotannon lisäystä liikalihavuuslääkkeensä toisella vuosipuoliskolla ja nostanut vuotuista myyntiennustettaan kahdella miljardilla dollarilla. Se on tähän mennessä tuonut Zepboundin markkinoille tänä vuonna Saksassa, Puolassa ja Isossa-Britanniassa Yhdysvaltojen joulukuun lanseerauksen jälkeen.

Kommentoi
Ylös
>