Harvia julkisti perjantaina tammi-maaliskuun tulosraporttinsa. Yhtiön liikevaihto nousi vertailukaudesta 2,3 prosenttia 42,4 miljoonaan euroon, ja vertailukelpoisilla valuuttakursseilla laskettu liikevaihto kasvoi 2,7 prosenttia. Orgaaninen liikevaihdon kasvu oli 1,4 prosenttia.
Liikevoitto nousi ensimmäisellä vuosineljänneksellä viime vuoden 9,3 miljoonasta eurosta 10,1 miljoonaan euroon. Raportoitu liikevoitto oli 9,9 miljoonaa euroa, mikä jäi hieman alle analyytikoiden 10,7 miljoonan euron konsensusodotuksen.
Yhtiön toimitusjohtaja Matias Järnefelt kertoo, että yhtiön kasvu Euroopan ulkopuolella strategisesti tärkeillä markkinoilla oli vahvaa, vaikka kokonaiskasvu olikin vaatimatonta. Kasvu oli hyvin vahvaa Pohjois-Amerikassa sekä Aasian ja Tyynenmeren alueella, kun taas Pohjois-Euroopassa haastavat markkinaolosuhteet heikensivät myyntiä.
Suomessa poliittiset lakot laskivat Harvian ensimmäisen neljänneksen liikevaihtoa, koska yhtiö joutui lykkäämään joitain toimituksia maaliskuulta huhtikuulle.
Pohjois-Amerikka nousi jo viime vuonna Harvian suurimmaksi markkinaksi, kun koko vuonna se toi 43 miljoonan euron liikevaihdon. Suomen liikevaihto oli 36 miljoonaa euroa.
Pohjois-Amerikassa kokonaiset saunaratkaisut myyvät hyvin
Järnefeltin mukaan markkinaolosuhteet säilyivät vuoden ensimmäisellä neljänneksellä pääsääntöisesti samanlaisina kuin vuoden 2023 jälkipuoliskolla.
”Kehitys jatkui suotuisana avainmarkkinoilla Euroopan ulkopuolella useissa tuoteryhmissä, erityisesti Pohjois-Amerikassa. Konsernitasolla saunojen osuus kokonaismyynnistä kasvoi edelleen. Kasvua tuki menestyksemme Pohjois-Amerikassa, missä suurin osa liikevaihdostamme tulee kokonaisten saunaratkaisujen eikä laitteiden, kuten kiukaiden myynnistä. Olen myös tyytyväinen myyntimme kasvuun monilla avainmarkkinoillamme Aasian ja Tyynenmeren alueella sekä Lähi-Idässä.”
Keski-Euroopassa Harvian kysyntä elpyi edelleen, mutta markkinassa on yhä huomattavasti kasvupotentiaalia normaalin pitkän aikavälin tason saavuttamiseksi.
Harvian haastavin markkina oli Pohjois-Eurooppa, missä matalan kuluttajakysynnän sekä rakennusalan laskusuhdanteen jatkuminen heijastuivat liikevaihtoon.
”Pohjois-Euroopan heikko kysyntä näkyi kokonaisliikevaihdon kasvussa sekä tiettyjen tuoteryhmien myynnissä, erityisesti puukiukaissa, joiden myynnissä Pohjois-Eurooppa on tärkein markkina-alue”, toimitusjohtaja kertoo.
Järnefeltin mukaan Harvian vahva kannattavuus ja kassavirta ovat seurausta hinnoittelussa, käyttöpääoman hallinnassa sekä toiminnoissa jatkuvasti tehtävästä erinomaisesta työstä.
”Kehitystä tuki myös inflaation hellittäminen avainmateriaaleissa ja -komponenteissa joillakin markkina-alueilla”, Järnefelt kertoo.
Vahvistaakseen tulevaisuuden kasvun perustaa Harvia teki pitkän aikavälin investoinnin Pohjois-Amerikan liiketoiminnan tueksi ja hankki lisää maata tuotantolaitoksensa ympäriltä Länsi-Virginian Lewisburgissa.
Pääpaino kasvun kiihdyttämisessä
Kasvun kiihdyttäminen on yhtiön tärkeä prioriteetti vahvan kannattavuuden ja operatiivisen suorituskyvyn säilyttämisen rinnalla, toimitusjohtaja kertoo.
Toimitusjohtajan mukaan sauna- ja spa-markkina on edelleen houkutteleva, ja se tarjoaa Harvialle mielenkiintoisia orgaanisia sekä epäorgaanisia kasvumahdollisuuksia.
”Alan johtavana toimijana aiomme jatkossakin inspiroida markkinaa ja tuoda markkinoille innostavia innovaatioita ja vastuullisempia ratkaisuja. Toimialan konsolidaatio on myös osa strategiaamme, ja olemme valmiita toimimaan sopivan hetken ja mahdollisuuden tullen.”
Harvia on asettanut kasvuun, kannattavuuteen ja velkaantumisasteeseen liittyviä pidemmän aikavälin tavoitteita. Yhtiön tavoitteena on pitkällä aikavälillä keskimäärin yli viiden prosentin vuotuinen liikevaihdon kasvu ja yli 20 prosentin oikaistu liikevoittoprosentti.
Harvia ei tapansa mukaisesti julkaise lyhyen aikavälin näkymiä.