LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, maailman johtava ylellisyystuotteiden konserni, jatkoi vahvaa kasvuaan vuonna 2023. Yhtiön liikevaihto oli 86,2 miljardia euroa, josta liikevoittoa kertyi 22,8 miljardia euroa.
Orgaanista kasvua syntyi 13 prosenttia vuoteen 2022 nähden. Liikevoitto kasvoi kahdeksan prosenttia.
Tulos yllätti sijoittajat, jotka uskoivat kasvun heikkenevän viimeistään neljännellä kvarttaalilla inflaation ja korkojen nousun vaikutuksesta.
Osakkeen hinta oli laskenut ennen tulosjulkistusta muiden brändien mukana liki kolmekymmentä prosenttia huhtikuun 2023 huippulukemista. Vielä tiistaina uutistoimisto Bloomberg kertoi markkinoiden odottavan vain 12,3 miljardin euron liikevoittoa.
Vaikka kuluttajien ostovoima heikkenisi, se ei tarkoita sitä, että luksustuotteisiin käytettäisiin entistä vähemmän rahaa. Luksuskauppa elää siitä, ettei kaikilla ole varaa tuotteisiin. Suhdanteen heikentyessä tarve näyttää hyvää elintasoa saattaa päinvastoin kasvaa.
Vaurastuva yhteiskunta
Luksustuotteita ostettaessa maksetaan yhä kapeammiksi käyvistä eroista, historiasta ja ajan hengen tajusta.
LVMH:n perustaja ja insinöörikoulutuksen saanut Bernault Arnault aloitti uransa isänsä rakennusyhtiössä. Vuonna 1983 hän osti Boussauc nimisen tektiiliyrityksen, joka omisti myös Christian Dior -muotitalon.
Ehkä se johtuu siitä, että Ranskassa on aina arvostettu ja tutkittu kulttuurillisia arvoja, Arnault tajusi aikaisemmin monia muita paremmin, että elintason noustessa ja rikkaiden määrän kasvaessa maineikkaimpien luksustuotteiden kysyntä kasvaa ja rajallisten tuotteiden hinnalla ei oikeastaan voi olla ylärajaa.
Arnault myi Boussauc -yrityksen muut liiketoiminnot ja osti rahoillaan Diorin rinnalle muita luksusbrändejä. Käännekohta tapahtui vuonna 1989, kun Arnault hankki konsernin omistukseen Louis Vuitton. Voimakkain luksusbrändien konsolidisointivaihe tapahtui 1990-luvulla.
Arnault Family Group omistaa yhä 48,5 prosenttia yhtiön osakkeista ja 63,5 prosenttia äänioikeudesta. Kesällä 2019 Arnaultin omaisuuden arvo ylitti ensimmäisenä eurooppalaisena henkilönä sadan miljardin dollarin rajan, kertoi Bloomberg. Vuodesta 2022 Arnault perheineen on taistellut Elon Muskin kanssa maailman rikkaimman henkilön statuksesta yli 200 miljardin netto-omaisuudella.
75 brändin koti
Nyt neljäkymmentä vuotta myöhemmin LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton on 75 brändin koti, jotka on jaettu kuuteen liiketoimintaryhmään. Sen valikoimaan kuuluu monia maailman tunnetuimpia alkoholin vaatteiden, nahkatuotteiden, hajuvesien, kosmetiikan, kellojen ja korujen brändejä.
Vuonna 2023 kaikki liiketoimintaryhmät raportoivat vahvasta orgaanisesta liikevaihdon kasvusta, lukuun ottamatta Wines & Spirits. Wines and Spirits -liiketoimintaryhmään kuuluvia konjakki, viski ja kuohuviinibrändejä, joista shamppanjan liiketoiminta jatkoi kasvuaan. Yhtiö viittasi vahvaan vertailukauteen. Wines and Spirits liiketoimintaryhmä tekee kohtuullisen tasaista tulosta.
Merkittävin osa LVMH:n liikevaihdosta ja liikevoitosta syntyi Fashion and Leather -divisioonasta. Liikevaihtoa oli 42,2 miljardia ja liikevoittoa 16,8 miljardia. Liikevoiton osuus on yli 70 prosenttia koko yrityksen tuloksesta. Tämän liiketoimintaryhmän merkittävimpiä brändejä ovat juuri Christian Dior ja Louis Vuitton. Tämän lisäksi Arnault nosti esille Loro Pianan voimakkaan kehityksen.
Luksuksen myyminen on kauppiastyötä haastavimmillaan
Erityisesti Christian Dior Couturella on Arnaultin mukaan enemmän kysyntää kuin tarjontaa. Brändin liikevaihto on noussut muutaman vuoden aikana 40 prosenttia.
Uusien ompelijoiden kouluttaminen on toimitusjohtajan mukaan hidasta työtä, eikä laadusta pidä tinkiä. Voluumin sijaan toimitusjohtaja Bernard Arnault painotti haluavansa, että brändit keskittyvät brändien vetovoiman kasvattamiseen.
Hänelle riittää volyymin kasvuksi vuosittainen kahdeksasta kymmeneen prosenttiin. Tärkeintä on säilyttää tuotteiden laatu ja eksklusiivisuuteen perustuva vetovoima.
On vaikea sanoa, onko tämä kokeneen toimitusjohtajan tapa lisätä viestinnällään brändiensä vetovoimaa vai onko kyseessä aitoja toimitusongelmia. Luksusmarkkinat perustuvat mielikuvien lisäksi rajattuun tarjontaan.
Luis Vuitton on toinen LVMH:n menestyneimmistä ”ravihevosista”. Brändiä mainostetaan siten, ettei sitä löydy ikinä alennuksesta. Yritys polttaa myymättömät tuotteet. Tällä ylläpidetään tuotteiden eksklusiivisuutta ja hillitään jälkimarkkinoita.
Voimakkain kasvu Aasiassa
Euroopan, Japanin ja Aasian liiketoiminta-alueella yhtiö kasvoi kaksinumeroisia lukuja orgaanisesti. Neljännellä kvarttaalilla orgaaninen liikevaihdon kasvu oli kymmenen prosenttia.
Ensimmäistä kvartaalia vauhditti Kiinan koronarajoitusten purkautuminen. Arnault kommentoi lehdistötilaisuudessa, että nykyinen kiinalaisten asiakkaiden kasvu tapahtuu paikallisesti. Kiinalaiset turistit eivät ole vielä palanneet Eurooppaan.
Arnault uskoo, että vuonna 2024 nähdään erityisesti kasvua Yhdysvalloissa. Presidentinvaalien aikaan markkinat ovat olleet siellä dynaamisemmat.
Osiensa summa
Suurin osa yrityksen satumaisista tuotoista on syntynyt sen villeimmistä ravihevosista, joita Arnault toivoo pikemminkin hillitsevänsä kuin piiskaavansa. Kaikki eivät ole päässeet yrityksen niille asettamiin tavoitteisiin. Menestyksestä huolimatta yrityksen arvostus kärsii konglomeraattialennuksesta.
On toisinaan väläytelty, että yritys loisi enemmän arvoa omistajilleen, mikäli osien summa hajotettaisiin erillisiksi yhtiöiksi. On hyvin epätodennäköistä, että Arnault itse ryhtyisi kirvesmieheksi.
Hän on pikemminkin lujittanut perheensä asemaa yhtiössä.
Vuonna 2022 Arnault, 74, nosti rooliensa ikärajan viidellä vuodella 80 vuoteen ja muutti holdingyhtiön, Agache SE:n, hallintojärjestelmää siten, että osakepääoma jakautuu tasaisesti hänen viiden lapsensa kesken.
Vuoden alussa myös hänen poikansa Alexandre, 30 ja Frédéric, 29, liittyivät LVMH:n hallitukseen vanhempien sisarustensa Delphine, 48, ja Antoine, 46, kanssa. Ainoastaan nuorin Jean, 25, ei ole vielä yhtiön hallituksen jäsen.
Todennäköisesti, että Bernard Arnault toivoo yhtiön säilyvän perheyhtiönä. Se, miten yritys jatkaa uuden sukupolven otettua ohjat käsiinsä, jää myöhemmin nähtäväksi. Todennäköistä on, että jotain tapahtuu viiden vuoden aikajänteellä.
Lue myös nämä
Talouden tuntemattomat jättilaiset: LMVH, luksusta Ranskasta