Ravintolayhtiö NoHo Partners julkisti huhti-kesäkuun tuloksen 8.8.2023. Liikevaihto kasvoi maltillisesti 3,5 prosenttia ja operatiivinen käyttökate säilyi lähellä tukioikaistua vuodentakaista tasoa 12,6 miljoonassa.
Vuosi sitten toisen neljänneksen tulokseen kirjattiin takautuvasti valtioiden koronatukia 4,8 miljoonaa euroa. Vertailukvartaali oli myös muutoin todella hyvä niin sanotun koronapadon purkautuessa ravintolakysynnässä.
NoHon toimitusjohtaja Aku Vikström korosti yhtiön saavuttamaa kannattavuustasoa ”poikkeuksellisten kustannuspaineiden ja osittain heikentyneen kuluttajan ostovoiman ristiaallokossa”.
Yhtiö ei tule tinkimään saavutetusta kannattavuustasossa, vaan menee eteenpäin kannattavuus edellä, tarvittaessa kasvusta tinkien. Hyvä kannattavuus toisaalta edesauttaa toisaalta tulorahoituksen käyttöä kasvuinvestoinneissa.
Johdon mukaan markkinatilanne on tällä hetkellä herkkä, mutta pitkän aikavälin kasvuajurit ja megatrendit ovat yhä voimassa. Näitä ovat kaupungistuminen, kuluttajakäyttäytymisen muutos ulkona syömiseen ja mukavuudenhalu sekä ravintolaruuan pääsy kotona tapahtuvaan syömiseen.
Johdon mukaan yhtiön kasvu huhti-kesäkuussa jäi hieman pehmeäksi ottaen huomioon sekä vahva vertailukausi että toisaalta uudet avatut yksiköt. Yhtiö on pystynyt siirtämään kohonneet raaka-aine- ja palkkakustannukset hintoihin sekä hyödyntämään isona ostajana neuvotteluasemaa tavarantoimittajien suuntaan.
NoHon ravintolatoiminnan liikevoittotaso oli kakkoskvartaalilla vuosina 2018-2019 noin 5-6 prosentin tasoa, kun se 2022-2023 (taulukossa) on 11,5-12,6 prosenttia. Kannattavuuskehitys on ollut huomattava ja siihen ovat osaltaan vaikuttaneet ravintolaportfolion kehitystoimet.
Vikströmin mukaan nykyinen kannattavuus on kasvavalle ravintola-alan yhtiölle lähellä maksimitasoa matalan katteen toimialalla. Kassavaikutteiset rahoituskulut huhti-kesäkuussa olivat 1,9 miljoonaa euroa (Q2/22: 1,3).
Suomen liiketoiminta kasvoi kakkoskvartaalilla 6,2 prosenttia 77,4 miljoonaan euroon ja sen kannattavuus on erittäin hyvällä 12,3 prosentin tasolla liikevoitolla mitattuna.
Vikström pitää tervetulleena kehityksenä ravintola-alan palkkojen nousua, mutta toisaalta edellyttää yhtiöltä tuottavuuden parantamista, jotta kustannukset pystytään kompensoimaan. Kesäkuun alussa astui voimaan ensimmäinen yleispalkkakorotus.
NoHo on aktiivinen yritysostaja Suomessa
NoHo Partners on tehnyt useita yritysostoja Suomessa tilikaudella 2023. Huhtikuun alussa yhtiö osti Apollo, Maxine ja Kaivohuone -yökerhot, joiden isoin sesonkivaikutus on joulun alla.
Messukeskuksen ravintolatoiminta siirtyi NoHolle heinäkuun alusta ja sen tilauskanta näyttää johdon mukaan todella hyvältä. Tampereelta yhtiö on ostanut Saunaravintola Kuuman, joka on luvuissa kesäkuusta alkaen ja vastaavasti Helsingistä neljän ravintolan Sushi Bar + Wine -ketjun, josta tiedotettiin kesäkuussa.
Sushibar + Winen ravintolat sijaitsevat Helsingissä Fredrikinkadulla, Uudenmaankadulla, Citycenterin kauppakeskuksessa ja Kalliossa. Ketjun liikevaihto on noin 4,5 miljoonaa euroa vuodessa, jolla se on laatusushin markkinajohtaja Helsingissä. – tiedote 15.6.2023
Suomen liikevaihto jakaantui huhti-kesäkuussa Ruokaravintoloihin (45 %), Viihderavintoloihin (38 %) ja Fast food –ravintoloihin (17 %). Näistä viimeisin kasvoi 14 prosenttia, kun kaksi ensimmäistä vajaa viisi prosenttia.
Kaikissa ravintolatyypeissä Suomessa asiakasmäärät laskivat per ravintola mutta keskiostos nousi verrattuna vuoden takaiseen kakkoskvartaaliin. Fast foodin asiakasmäärän lasku johtui Hanko Sushista, jonka kannattavuus ei ole tällä hetkellä tyydyttävä.
Kansainvälinen liiketoiminta hyvällä kannattavuustasolla
NoHon kansainvälisen liiketoiminnan liikevaihto laski huhti-kesäkuussa lievästi 17,3 miljoonasta 15,9 miljoonaan euroon. Johto on tyytyväinen liiketoiminnan 7-8 prosentin liikevoittoon alkuvuonna 2023, kun huomioidaan että yhtiöllä ei ole samalla tavalla synergioita Norjassa ja Tanskassa kuin Suomessa.
Vikström on tyytyväinen parantuneeseen marginaaliin huolimatta liikevaihdon laskusta. Hän näkee syinä alan paremmat marginaalit ja hinnoitteluvoiman Norjassa ja Tanskassa, konsernin operatiivisen osaamisen viennin Suomesta muihin maihin sekä ravintolatoiminnan tasaisemman kysynnän arkipäivien ja viikonlopun välillä verrattuna Suomeen, jossa kysyntä on hyvin viikonloppupainotteinen.
Nämä tekijät myös houkuttavat yhtiötä kansainvälistymään. Toisaalta yhtiö pyrkii valikoimaan tarkasti ostokohteensa kansainvälisillä markkinoilla ja suosii yritysostoja sen sijaan, että veisi omia konsepteja maasta toiseen.
Johto näkee ravintolaportfolion olevan kunnossa Norjassa. Yhtiö pyrkii siellä yritysostoihin loppuvuoden 2023 aikana ja käy keskusteluja useiden toimijoiden kanssa. Tanskassa hyvä saavutettu kannattavuus pyritään säilyttämään, mutta valuaatiot eli arvostukset ovat korkeita yritysostojen näkökulmasta.
NoHon historia ja kasvun pilarit
NoHo Partnersissa on tapahtunut viime vuosina paljon. Keväällä 2018 NoHo, silloiselta nimeltään Restamax, teki merkittävän yritysoston ostamalla Royal Ravintolat 90 miljoonan euron velattomaan hintaan. Tunnetut helsinkiläiset ravintolabrändit siirtyivät kaupassa yhtiölle, kuten Savoy, Elite, Palace ja viihderavintolat Teatteri ja Löyly.
Ne ovat yhä yhtiön operoimia, kuten kymmenet muutkin pääasiassa kotimaan ravintolabrändit. Vuonna 2013 listautuneen yhtiön noin 250 ravintolasta noin puolet toimii omana uniikkina konseptinaan ja toinen puolikas monistettavina konsepteina, esimerkkinä strategian kasvukeihäänkärkenä oleva Friend & Brgrs, jonka NoHo pyrkii laajentamaan valtakunnalliseksi. Ketju toimii jo nyt suurimmissa kaupungeissa.
Strategiaan on kuulunut myös luopua osasta brändejä ja siten kehittää ravintolaportfoliota. Esimerkiksi vuonna 2018 yhtiö lopetti tai myi yli 20 huonosti kannattavaa ravintolaa eteläisen Suomen kaupungeissa. Jo tuolloin yhtiö oli alkanut kasvattaa Tanskan liiketoimintaa ja laajeni keväällä 2019 Norjaan.
NoHon kansainvälisen ravintolatoiminnan liikevaihto kasvoi vuoden 2018 noin 12,4 miljoonasta 43,3 miljoonaan seuraavana vuonna.
Ravintolatoiminnan liikevaihto tilikaudella 2019 oli 273, josta Ruokaravintolat teki 108 (2018: 87), Viihderavintolat 89 (84), Fast Casual 34 (27) sekä Norja ja Tanska 43 (12) miljoonaa euroa.
Vastaavasti kolme vuotta myöhemmin, korona-ajan jälkeen, tilikaudella 2022 liikevaihto ylitti korona-aikaa edeltävän tason ja oli 313 miljoonaa euroa, josta Suomen osuus oli 251 (Ruokarav. 112, Viihderav. 97, Fast food 42) ja kansainvälinen osuus 62 miljoonaa painottuen 65-prosenttisesti Norjaan.
Ravintoloiden koronarajoitukset purettiin konsernin toimintamaissa helmi-maaliskuussa 2022.
Suhteellisesti kovin kasvu on tullut viime vuosina kansainvälisestä toiminnasta, erityisesti Norjasta, sekä kotimaan Fast foodista.
NoHo Partnersin ainutlaatuisessa toimintamallissa paikalliset vahvat brändit ja konseptit yhdistyvät elämyksellisiin ruokailukokemuksiin. Mittavat skaalaedut, kymmenien vuosien kokemus, operatiivinen huippuosaaminen sekä vastuulliset toimintatavat luovat menestysreseptin tulevaisuuden kannattavalle kasvulle. Vastuullinen, yrittäjyyttä korostava partnerimalli ja yrityskulttuuri ovat yhtiön keskeisiä kilpailuetuja, myös kansainvälisillä markkinoilla. – NoHo Partners, vuosikertomus 2022
Kaksi kansainvälisen kasvun polkua
Toimitusjohtaja Aku Vikström korostaa tuoreessa osavuosijulkistuksessa kahta kansainvälisen kasvun polkua:
- selektiivisiä yritysostoja Suomessa, Norjassa, Tanskassa ja tulevaisuudessa mahdollisesti Ruotsissa korkeintaan valuaatiolla 5x EV/EBITDA,
- skaalaamalla hyviksi todistettuja liiketoimintamalleja Euroopan laajuisesti erillisyhtiönä tai rahoituskumppanin kanssa, esimerkkinä premium burgerit.
Johto näkee skaalaamisessa ison arvopotentiaalin NoHon osakkeenomistajille sekä toisaalta markkinatilaa tietyissä segmenteissä kuten premium-hampurilaisissa Euroopassa. On huomattava, että jo Suomessakin hyvin menestyvä ja kasvava 26 ravintolan Friends & Brgrs -ketju on NoHon arvokkaimpia osia suhteessa liikevaihtoon.
Tähän liittyen yhtiö tiedotti 6.7.2023 ostavansa Sveitsin johtavan premium-hampurilaisketju Holy Cow!:n (16 ravintolaa) yhteistyössä pääomasijoittaja Intera Partnersin kanssa ja liittävänsä Friends & Brgrs -ketjun osaksi yhtiötä, jossa NoHolla on pääomistus. Yhtiö käyttää strategiastaan nimitystä Better Burger Society.
NoHo Partners ja pääomasijoittaja Intera Partners ovat perustaneet Better Burger Society -yhtiön, jonka tavoitteena on johtava asema Euroopan kasvavalla premium-hampurilaismarkkinalla. Osana järjestelyä Noho Partners sijoittaa omistamansa Friends & Brgrs:n osakkeet perustettavaan yhtiöön. – tiedote 6.7.2023
Johto on tutkinut yhdessä neuvonantajien kanssa todella paljon Euroopan markkinaa ja siellä toimivia yrityksiä ja pyrkii laajentamaan premium-hampurilaiskonseptia yritysostoin asteittain uusiin maihin tai alueille kokemusten perusteella. Segmentissä korostuu laatu, vastuullisuus, lähellä tuotettu ja paikan päällä valmistettu.
Tase ja markkina-arvo
NoHo Partners seuraa nettovelka / käyttökate -kerrointa ja haluaa pitää sen alle kolmessa, nykyisessä korkoympäristössä mielellään lähellä 2,5:n tasoa.
Konsernin korolliset nettovelat ilman IFRS 16 –vaikutusta olivat kesäkuussa 123 miljoonaa euroa, kun vuosi sitten luku oli 127. Liukuvan 12 kuukauden operatiivinen käyttökate on 42,9 miljoonaa, joten mainituksi suhdeluvuksi tulee 2,9.
Kun huhti-kesäkuun kassavaikutteiset rahoituskulut 1,9 miljoonaa muutetaan vuositasolle eli 7,6 miljoonaan ja suhteutetaan korollista rahoitusvelkaa vasten, konsernin korkokuluprosentti on suunnilleen 6,5 eli korkeahko. Myöskään kohonneen korkotason vuoksi yritys ei halua maksaa ostokohteista liikaa, jotta pääomalle saadaan riittävä, vähintään noin 10 prosentin, tuotto kattamaan pääomakustannus.
Vuositason 50 miljoonan euron käyttökatteeseen (Q2/23 käyttökate muunnettu vuositasolle) nähden rahoituskulut ovat hallinnassa.
Yhtiö on ollut aiemmin pääomistaja henkilöstöpalveluyritys Smilessa, joka yhdistyi vuonna 2019 VMP:n kanssa ja muutti nimensä Eezyksi. NoHo on keventänyt strategian mukaisesti omistustaan Eezyssä ja pyrkii jatkamaan luopumista asteittain rahoittaakseen kasvuhankkeita tai tarvittaessa vahvistaakseen tasetta.
30.6.2023 NoHo Partners omisti 5 139 745 Eezy Oyj osaketta, mikä vastaa noin 20,5 prosentin omistusosuutta. Omistettujen osakkeiden kirjanpitoarvo NoHo Partners Oyj taseessa on 14,9 miljoonaa euroa tarkoittaen 2,90 euron kirjanpitoarvoa osakkeelta katsauskauden päättyessä. Vuoden 2023 aikana osakkeiden arvonmuutoksesta on kirjattu rahoituskuluihin yhteensä 1,1 miljoonaa euroa. – ovk 8.8.2023
Tällä hetkellä Eezyn kurssi on 2,4 euroa ja NoHon Eezy-omistuksen arvo vastaavasti 12,3 miljoonaa euroa.
NoHon oma osakemäärä on 20,8 miljoonaa ja markkina-arvo nykyisellä 9,0 euron kurssilla 187 miljoonaa euroa. Velaton arvo on vastaavasti 310 miljoonaa ilman IFRS 16 -vaikutuksia (vuokrasopimusvelkoja).
Strategian mukaisesti yhtiö pyrkii 400 miljoonan euron liikevaihtoon ja noin 10 prosentin liikevoittoon vuoden 2024 aikana. Tämän toteutuminen tarkoittaisi vajaan 8:n tasolla olevaa EV/EBIT-lukua, joka on yhtiön kokoluokassa melko maltillinen.
On todella hyvä, että johto kiinnittää huomiota niin kannattavuuteen, kannattavaan kasvuun kuin korkokulujen säilymiseen kohtuullisina suhteessa käyttökatteeseen. Yhtiö pyrkii kasvavaan osinkoon ja yhtiökokous päätti huhtikuussa 0,40 euron osakekohtaisesta osingosta, joka maksetaan kahdessa erässä. Se tekee osinkotuotoksi kasvuyhtiölle hyvätasoisen 4,3 prosenttia.
Ravintolatoimialalla on monia riskejä, kuten kuluttajakäyttäytymisen muutokset, yleinen kilpailutilanne, kustannuskehitys ja kuluttajien ostovoiman kehitys. Yhtiön kasvu on kuluvana vuonna hidastunut yleisen ravintola-alan markkinakehityksen mukana.
NoHo Partnersin positiivisia elementtejä sijoittajan kannalta ovat kannattava perusliiketoiminta niin Suomessa kuin ulkomailla, arvoa lisäävät alueittain monistettavat kasvukonseptit kuten Better Burger Society, hyvä markkina-asema useissa segmenteissä sekä skaalaedut kotimaan ostoissa ja tukitoiminnoissa.
Yhtiö säilytti heinäkuussa korottamansa kuluvan vuoden tulosohjeistuksensa ennallaan.
NoHo Partners arvioi saavuttavansa tilikaudella 2023 yhteensä noin 380 miljoonan euron liikevaihdon ja noin 9 prosentin ravintolaliiketoiminnan liikevoittomarginaalin.
IR-ikkuna on SalkunRakentajan ja Sijoittaja.fi:n yrityskumppaneiden kanava taustoittaville ja analyyttisille artikkeleille sekä muulle mielenkiintoiselle sijoittajatiedolle. Artikkeli on osa kaupallista yhteistyötä yhtiön kanssa. Artikkeli ei sisällä sijoitussuosituksia.