Kasvuosakkeet

Halvan hintaluokan tavarat ovat Puuilon valtti

Puuilon tuotevalikoima tekee yhtiöstä defensiivisen aikana, jolloin kuluttajien ostovoima hiipuu.

Halpakauppaketju Puuilo julkisti keskiviikkona tammi-maaliskuun tulosraporttinsa. Tulosraportti oli odotetun vahva. Kauppaketjun liikevaihto kasvoi 10,3 prosenttia vertailukaudesta ja oli 65,0 miljoonaa euroa. Vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihto kasvoi 4,9 prosenttia.

Sen sijaan verkkokaupan liikevaihto laski peräti 18,8 prosenttia viime vuodesta.

Oikaistu liikevoitto nousi viime vuoden 6,2 miljoonasta eurosta 7,3 miljoonaan euroon.

Puuilon toimitusjohtaja Juha Saarela kertoo, että alkuvuosi on sujunut odotusten mukaisesti, vaikka verkkokaupan liikevaihto laskikin. Verkkokaupan lasku johtui Saarelan mukaan siitä, että asiakkaat ostavat tällä hetkellä halvemman hintaluokan tavaroita, jotka ostetaan suoraan kivijalasta.

”Myyntikatetta paransi erityisesti logistiikan kustannusten lasku takaisin pandemiaa edeltävälle tasolle”, toimitusjohtaja kertoo.

Halpakauppa porskuttaa korkean inflaation aikana

Kuluttajien ostovoimaa koettelee tällä hetkellä yleinen hintainflaatio sekä korkojen nousu. Puuilo on kuitenkin osoittautunut halpakauppaketjuna yhtiöksi, jonka tuotteita ostetaan vaikeinakin aikoina.

”Kuluttajaluottamus on edelleen heikolla tasolla ja suurten pankkien raportoimat korttimaksudatan kehitykset näyttävät Puuilon keskeiselle markkinalle laskevaa kehitystä. Puuilo ui defensiivisellä konseptillaan kuitenkin vastavirtaan näihin indikaattoreihin nähden. Q1:lla asiakasmäärämme kasvoi lähes 12 prosenttia ja vertailukelpoisesti noin 6 prosenttia”, Saarela toteaa.

Puuilo voittaa jatkuvasti lisää markkinaosuutta, toimitusjohtaja kertoo.

”Tätä indikoi vahvasti myös omille asiakkaillemme toukokuussa tehty kyselytutkimus. Tutkimuksen perusteella meille siirtyy asiakkaita keskeisiltä kilpailijoiltamme. Emme ole tuloksista yllättyneitä, mutta sitäkin tyytyväisempiä.”

Puuilo jatkaa strategiansa mukaista kasvuaan. Kauppaketju avasi maaliskuun lopussa Vantaan Porttipuistoon uuden myymälän ja muutama päivä sitten ovet avautuivat Vihdin Nummelassa. Myymälöitä on nyt 39 kappaletta.

Saarelan mukaan seuraavaksi lopputilikauden aikana avausvuorossa ovat Kerava, Helsingin Konala sekä Vantaan Varisto.

Lopputilikauden aikana Puuilo panostaa myös prosessikehitykseen ja tätä kautta entistä parempaan kannattavuuteen tulevaisuudessa.

”Otamme käyttöön muun muassa tilausautomatiikkaa sekä tekoälypohjaista työvuorosuunnittelujärjestelmää. Näiden lisäksi jatkamme loppuvuonna määrätietoista panostusta henkilöstömme kouluttamiseen ja kehittämiseen.”

Näkymiin ei muutoksia

Puuilo toistaa tilinpäätöstiedotteessaan 30. maaliskuuta antamansa näkymät tilikaudelle 2023. Yhtiö ennustaa tilikauden 2023 liikevaihdon ja euromääräisen, oikaistun liikevoiton kasvavan verrattuna tilikauteen 2022.

Tilikauden näkymiin liittyy edelleen epävarmuustekijöitä, jotka liittyvät energiakriisiin, Ukrainan sotaan, korkojen nousuun, yleiseen inflaatiokehitykseen ja siitä johtuvaan ostovoiman alenemiseen.

Listautumisen yhteydessä julkistetuissa Puuilon pitkän aikavälin tavoitteissa tai kasvuodotuksissa ei ole tapahtunut muutoksia.

Yhtiö tavoittelee liikevaihdossa 400 miljoonan euron rajapyykkiä tilikauden 2025 loppuun mennessä ja aikoo kasvaa orgaanisesti yli 10 prosenttia vuosittain.

Oikaistun EBITA-prosentin tavoite on välillä 17–19 prosenttia liikevaihdosta.

Yhtiö pyrkii jakamaan leijonan osan tuloksesta eli vähintään 80 prosenttia osinkoa kunkin tilikauden tuloksesta, riippuen yhtiön pääomarakenteesta, taloudellisesta asemasta, yleisestä talous- ja liiketoimintaympäristöstä sekä tulevaisuuden näkymistä.

Kommentoi
Ylös
>