Innovaatiot muuttavat maailmaa ja luovat uusia mahdollisuuksia.
Keskustelufoorumit käyvät kuumana siitä, ovatko teknologiayritysten arvostukset karanneet käsistä.
Vuodesta 2015 asti kasvuyritykset ovat repineet kaulaa arvo-indeksiin nähden. Mutkat suoraksi vetämällä vaihtoehtoisia selityksiä on kaksi kappaletta.
Ensimmäinen selitys perustuu sille, että mikään ei ole muuttunut. Meillä on vain käsillä uusi sijoittajien sukupolvi, joka ei ole vielä oppinut, ettei taivaisiin kannata kurkotella.
Keskuspankkien elvyttävä politiikka on valunut osakkeiden hintoihin ja se mikä menee alas, tulee ylös. Koska kyseessä on kupla, on vain ajan kysymys koska kupla puhkeaa.
Vaihtoehtoinen selitys on se, että maailma on muuttunut. Tässä viisi maailmaa muuttanutta teknologiaa.
1. Internet
Vuosituhannen vaihteen yhteydessä sijoittajat uskoivat internetin muuttavan maailmaa. Jälkiviisaana voi todeta, että sijoittajat olivat asiassaan oikeassa mutta ajoituksessaan pielessä.
Oli internet, muttei ollut tarpeeksi laajalle levinnyttä ja toimivaa intranetiä. Maailma ei ollut vielä valmis ja moni listautunut yritys meni konkurssiin.
Nythän meillä on tilanne, jossa moni internetin päälle rakennettu liiketoimintamalli toimii. Amazon, Netflix, Facebook, Google, Alibaba, Tencent, Zoom Video Communications.
Hinnoista voi olla montaa mieltä, muttei ole kahta sanaa siitä, etteikö maailmasta nyt löytyisi internetin päälle rakennettuja erittäin hyvin menestyneitä yrityksiä.
2. Sähköautot
Ilmastonmuutos on valtava haaste ja yritykset ovat keskeisessä asemassa tämän ongelman ratkaisemisessa. Syy on se, että resurssit eivät lopu kesken kaupallisesti kannattavaa tuotetta valmistettaessa.
Todella monet yritykset yrittivät ja epäonnistuivat. Vuosituhannen vaihteen teknokuplan puhkeaminen on tiedossa, mutta sen jälkeen puhkesi ”clean tech”-kupla.
Tesla kuitenkin onnistui ja siirtyminen polttomoottirista sähkömoottoriin vaikuttaa nyt olevan aidosti tapahtumassa. Jälleen voidaan osakkeiden hinnasta olla montaa mieltä, mutta kyllähän Teslan ja Nion liiketoiminta hyvin vaikuttaa etenevän.
Aitoa kysyntää on.
3. Suoratoistotelevisio
Kaikki tuntevat Netflixin, mutta kyse ei ole vain yhdestä uraauurtavasta yrityksestä. Tarjolla on useita suoratoistoon perustuvia yrityksiä, joiden liiketoimintamalli eroaa Netflixin mallista.
Roku on alusta, joka yhdistää käyttäjät, mainostajat ja sisällön tuottajat. Koronapandemia saa ihmiset kokeilemaan uutta ja on sitä kautta kiihdyttänyt siirtymää kaapelitelevisiosta paremman kokemuksen tarjoaman suoratoiston pariin.
Muutosta kiihdyttää myös se, että toisin kuin aikoinaan kaapelitelevision kohdalla, ei infrastruktuuria tarvitse rakentaa uusien asiakkaiden hankkimiseksi. Internetin saavutettavuus on harvemmin este uuden tuotteen käyttöönotolle.
Todennäköisesti trendissä ollaan lähestymässä sitä pistettä, missä iso mainosraha siirtyy toden teolla perinteisestä televisiosta vaihtoehtoisiin kanaviin.
4. Robotiikka
Robotiikka ei ole uusi ala, mutta se on ala, jonka kasvu on kiihtynyt vuodesta 2010 lähtien. Robotteja tehdään siis kiihtyvään tahtiin. Robotiikka ja automaatio vähentää tuotannon kustannuksia, ja lisää niin laatua, tuottavuutta kuin turvallisuuttakin.
5. Älypuhelin
Applen iPhone julkaistiin 2007, mutta alkuun se oli ylemmän hintaluokan harvinaisuus joka löyti vain 1,39 miljoonalta käyttäjältä. Ei iPhone nykyäänkään ole halpa, mutta maailmasta on tästä huolimatta nyt yli 900 miljoonaa aktiivista iPhone-puhelinta. Tähän päälle tulee Androidin ekosysteemi.
Älypuhelin on tehnyt tuhoa monella toimialalla, sillä se korvaa niin monta laitetta ja tavaraa kamerasta faksikoneeseen. Korvattuja laitteita ja tavaroita on oikeasti aika paljon, joidenkin laskujen mukaan jopa 50 kappaletta.
Siltikin muutos vie ei tapahdu hetkessä , vaan se vie aikaa joka lasketaan vuosissa ei kuukausissa. Vuonna 2010 taskukameroiden myynti vaikutti vielä ihan hyvältä. Älypuhelin ei ollut ongelma ja taskukameroita myytiin 108 miljoonaa kappaletta. Vuonna 2018 luku oli tippunut 9 miljoonaan.
Vanhoja teollisuuden aloja on tuhottu, mutta myös uusia on luotu. Pelkästään Lyftin ja Uberin yhteenlaskettu markkina-arvo on yli 120 miljardia dollaria. Kyseiset palvelut eivät toimisi ilman älypuhelimen antamaa sijaintia.
Ja ne uudet älypuhelimen päälle rakennetut yritykset ja toimialat eivät todellakaan ja tietenkään lopu näihin esimerkkeihin.