Polestar kertoo laajentavansa markkina-aluettaan Euroopassa.
Automerkki toimii tällä hetkellä seitsemällä Euroopan markkinalla, ja vuonna 2021 mukaan liittyvät Suomi, Tanska ja Itävalta.
Polestar on Volvo Carsin ja ja Geely Holdingin perustama itsenäinen urheilullisten sähköautojen merkki.
“Monet ovat kysyneet meiltä, milloin Polestar 2 tulee saataville useammassa maassa. Emme luonnollisesta pysty kaikkeen kerralla, mutta ilokseni voin todeta, että laajennamme markkina-aluettamme seuraavaksi Suomeen, Tanskaan ja Itävaltaan”, kertoo Polestarin pääjohtaja Thomas Ingenlath.
Merkin toiminnan on määrä käynnistyä näillä markkinoilla vuoden 2021 toisella neljänneksellä, ja tilauskirjat avataan kesän jälkeen. Ensimmäiset toimitukset ajoittuvat vuoden viimeisen neljänneksen alkuun.
“Tuotteiden tarkka lanseerausaikataulu on jo pitkällä suunnitteluvaiheessa, ja avainhenkilöiden rekrytointi on alkanut uusien Polestar-organisaatioiden perustamiseksi näissä maissa”, toteaa Polestarin kansainvälinen myyntijohtaja Mike Whittington.
Tarkat malli- ja hintatiedot vahvistetaan lähempänä lanseerausta.
Polestar aloitti toimintansa vuonna 2017 pienen volyymin Polestar 1 -mallilla. Polestar 1 on urheilullinen GT-sähköhybridi, joka kehittää 609 hevosvoimaa tehoa ja 1 000 Nm vääntöä. Toimintamatka pelkällä sähköllä ajettaessa on 124 kilometriä, mikä on enemmän kuin millään muulla hybridiautolla.
Vuonna 2019 yhtiö julkisti Polestar 2 -mallin, joka on suuremman volyymin premium-täyssähköauto. Vuoden 2020 puolivälissä markkinoille tullut nelivetoinen ensimmäisen tuotantovuoden Polestar 2 kehittää 300 kW tehoa ja 660 Nm vääntöä. Siinä on 78 kWh:n akusto, joka tuottaa toimintamatkaksi 470 kilometriä.
Tulevaisuudessa mallistoon liittyy Polestar 3, joka on tehokas täyssähkökatumaasturi.
Täyssähköautojen suosio Suomessa kasvaa kohisten. Täyssähköautojenkin myyntimäärät ovat kaksinkertaistuneet viime vuodesta, kertoo Skodaa maahantuovan Helkama-Auton toimitusjohtaja Maija Koskela Iltalehdelle.
Täyssähköautoja on rekisteröity tänä vuonna 6.12 mennessä hieman alle 3300 kappaletta, ja niiden osuus kaikista rekisteröinneistä on 3,7 prosenttia.
Koskelan mukaan ensi vuonna täyssähköautoja voidaan myydä jo yli 10 000. Kiinnostusta lisää hänen mukaansa se, että ensi vuonna täyssähköauton työsuhdeautokseen valitseva saa 170 euron vähennyksen täyssähköauton verotusarvosta.
Sanna Marinin hallitus hyväksyi budjettiriihessään täyssähköautojen veroetuuden vauhdittaakseen sähköautojen yleistymistä. Työsuhdekäytössä olevien täyssähköautojen kuukausikohtaiseen verotusarvoon tulee 170 euron alennus.
Lisäksi hallitus aikoo muuttaa sähköautojen latausedun työpaikalla ja julkisissa latauspisteissä verovapaaksi eduiksi.
Kotitaloudet ovat lisäksi Suomessa vuoden 2018 alusta alkaen voineet saada uuden täyssähköauton hankintaan tai vuokraukseen 2 000 euron hankintatuen.
Tuen kysyntä on ollut kuitenkin vaatimatonta, kertoo Autoalan tiedotuskeskus. Täyssähköautojen hankintahinta on vielä noin 1,5-kertainen vastaavaan polttomoottoriautoon verrattuna, eli hintaero on merkittävä.
Suomen hankintatuki on myös alhainen, jos sitä verrataan muihin EU-maihin. Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan ladattavien autojen hankinta tuet ovat EU:ssa tyypillisimmin 4 000–6 000 euron suuruusluokkaa. Suurimmassa osassa maita hankintatukea saa lisäksi ladattavan hybridin hankintaan.