Euroopassa on laaja kampanja dieselautoilua vastaan.
Vuoden 2022 alusta vanhat dieselautot voidaan kieltää Ruotsin kaupunkien keskustoissa ja myös esimerkiksi Saksa on kallistunut vanhojen dieselautojen kieltämisen kannalla suurkaupunkiensa keskustoissa.
Tammikuusta 2020 lähtien Ruotsin kunnilla on mahdollisuus asettaa eriasteisia dieselkieltoja haluamilleen alueille. Kieltoja perustellaan sillä, että ilman epäpuhtaudet aiheuttavat syöpää ja hengitysteiden ongelmia. Viranomaiset ovat laskeneet päästöistä koituvan 40 miljardin edestä vuosittaisia kustannuksia.
Alkuun Euro 5 rajan läpäisevät autot saavat ajaa rajoitetuilla alueilla, mutta heinäkuusta 2022 tullaan vaatimuksia tiukentamaan niin, että ainoastaan Euro 6 vaatimukset täyttävillä autoilla saadaan ajaa rajoituksia asettaneiden kaupunkien keskustoissa.
Dieselautokielto on luonnollisesti herättänyt myös keskustelua. Expressen otsikoi dieselkiellon olevan isoin uhka ruotsalaisille auton omistajille.
Vuonna 2012 myydyistä uusista autoista Ruotsissa 67 prosenttia oli dieselautoja. Näistä autoista yksikään ei tule todennäköisesti pääsemään isojen ruotsalaiskaupunkien päästönormeista läpi.
Nyt ei siis puhuta mistään 20 vuotta vanhoista autoista, jotka olisivat muutenkin tiensä päässä, vaan siis suhteellisen uusista 5-6 vuotta vanhoista autoista.
Euro 6 on ollut käytössä syyskuusta 2014 lähtien, mikä tarkoittaa sitä, että suurimmalla osalla alun perin ”luontoystävällisinä dieseleinä” -markkinoiduista autoista ei saisi enää ajaa suurkaupunkien keskustoissa.
Surkuhupaisaa on, että näiden luontoystävällisten dieseleiden ostamista on aikoinaan tuettu subventoinneilla. Expressen laskee, että uuden kiellon piirissä tulisi olemaan noin 1,3 miljoonaa dieselautoa ja satojatuhansia henkilöautoja.
Se tarkoittaisi, että Ruotsin noin neljästä miljoonasta autosta noin kolmasosa tulisi olemaan kiellon piirissä.
Luontaisesti käytettyjen dieselautojen hinta tulee tippumaan. Käytettyjen dieselautojen hinta on jo laskenut keskimäärin 12 prosenttia. Maaseudulla vanhemmillakin dieselautoilla voi edelleen ajaa, mutta tarjonnan suhde kysyntään tulee silti edelleen kasvamaan.
Yhtenä seurauksena on siis hintojen lasku, mutta toisena on se, että ostajakuntaa lähdetään hakemaan laajempaa. Eli ulkomailta.
Koskee myös vanhempia kuin -09 bensa autoja
Uudistuksen myötä noin 80 prosenttia henkilöautoista ja lähes yhtä suuri osa rekoista pitäisi sulkea keskustojen ulkopuolelle.
Dagens industrin (DI) mukaan kustannuksia voi verrata siihen, kun Ruotsin omakotitalojen öljylämmitys korvattiin ympäristöystävällisemmillä lämmitystavoilla.
Käytännössä keskustoista kiellettäisiin kaikki dieselautot, joissa ei ole viimeisintä päästötekniikkaa. Lisäksi kaikki ennen vuotta 2009 valmistetut bensakäyttöiset autot jäisivät vääjäämättä keskustojen ulkopuolelle.